تغییرات جسمانی ماه آخر بارداری

طبیعی است اگر:
*مفاصل لگن  شما رنجور شود. لگن خاصره برای تولد نوزاد بزرگ تر می شود وممکن است در سه ماهه آخر بارداری، در مفاصل، رباط ها و استخوان هایتان احساس درد و ناراحتی داشته باشید. به دلایل هورمونی و تغییرات فیزیکی، مفاصل به گونه ای اعجاب انگیز قدرت کشیده شدن پیدا می کنند. به همین دلیل است است که زنان ریزنقش نیز می‌توانند کودکان درشت  را به دنیا بیاورند. در مراحل اولیه با رداری ، سایز لگن نمی ‌تواند تعیین کننده توان زایمان طبیعی شما باشد.
*شاید در این دوران به خود لقب « بدقواره »بدهید ، به خصوص هنگام راه رفتن یا تلاش برای دویدن!  ناگهان احساس « گندگی » می‌کنید. ولی همیشه نمی توانید تشخیص دهید آیا واقعاً بی قواره شده اید؟!درست است که در ذهن خود تصویری این چنین از زن بارداری دارید ،اما اگر هم جز زنان بارداری محسوب می شوید که هنگام راه رفتن کمی کج وسنگین حرکت می کنند ،به خود سخت نگیرید .

*وقتی می خندید یا عطسه می کنید ممکن است لباس زیرتان خیس شود . نه تنها افزایش فشار بر روی مثانه ،چندین بار در شبانه روز شما را وادار به تعویض لباس می کند ،بلکه حرکات سریع وناگهانی مثل خندیدن یا عطسه نیز کنترل ادرار را در شما مشکل می سازد .به این وضعیت بی اختیاری استرسی گفته می شود ودلیل آن وجود پر وژسترون در بدن شماست که باعث انبساط مثانه واسفنکتر می شود .اگر فکر می کنید ترشحات شما چیزی بیش از ادرار است واحتمالا مایع آمنیوتیک می باشد ،در این باره بی پرده با پزشک خود صحبت کنید .
* بروز همورویید می تواند درد شدیدی را دراین دوران باعث شود .فشار سر جنین به حفره لگن می تواند رگ های حوالی مقعد را متورم سازد .در صورتی که با یبوست دوران بارداری دست وپنجه نرم می کنید ،می تواند باعث شود که همورویید در شما حالت دایم ،خارش دار ،دردناک وآزار دهنده ای به خود بگیرد .حتی می تواند سبب خونریزی شود .درباره این مشکل رک وراست با پزشک خود صحبت کنید واز او کمک بگیرید .از کمپرس یخ در محل درد استفاده کنید .در جایی که می توانید بنشیبنید ،نایستید .

* تنگی نفس تان  تشدید می شود. چون رحم به انتهای قفسه سینه ودیافراگم فشار می آورد نفس تان را تنگ  نموده وناراحت تان می کند . شما به تنفس آهسته و عمیق نیاز دارید. این وضعیت رشد کودک تان را تحت تاثیر قرار نمی دهد. مگر اینکه به فعالیت های سنگین مثل دوی ماراتن بپردازید. باید این وضع  را بپذیرید. چون ریه های تان خواه ناخواه فشرده می شوند .اگر وزن‌تان هنوز خیلی زیاد نشده باشد، این مسئله ناراحتی چندانی برای تان فراهم نمی کند. سعی کنید قوز نکنید. وقتی راست می ایستید  یا می نشینید هوای بیشتری به ریه ها وارد می‌شود. اگر حین خواب با این مشکل روبرو می شوید ، زیر سر تان بالشی قرار دهید تا سرتان بالاتر بیاید .

*رگهای سینه برجسته تر می شوند.
* از این ماه به میزان قابل قابل توجهی بروزن تان افزوده می شود .با این که طبق قاعده عملی در باردا ری ،افزایش وزن تان از هم اکنون روند کندتری به خود می گیرد .اما این اتفاق همیشه رخ نمی دهد. شکم هنوز در حال بزرگ شدن است، جفت هنوز به خوبی به کار خود ادامه می دهد، فشار خونتان بالا رفته، جنین  وزن می گیردو چربی کل بدنتان به دلایل متعددی تغییر زیادی کرده است. ممکن است این چربی در باسن، سینه ها وران ها  جمع شده باشدواین  چربی ها به مثابه ذخیره های غذایی  عمل کنند. پس از زایمان، چربی اضافی در امر شیردهی به شما کمک می کند.