تولد وتغذیه کودک «امام حسین در دعای عرفه »

خدایا من بار رغبت و اشتیاق به ربوبیت تو شهادت می دهم و اقرار می کنم که پروردگار منی و بازگشت من به سوی تو است. پیش از آنکه باشم نعمت بر من تمام کردی. تو بودی که نعمت وجودم بخشیدی و از خاکم آفریدی؛ آن گاه در صلب پدرانم جای دادی تا از حوادث زمان ودگرگونی های روزگار در امان باشم . همچنان از پشت پدر به پشت پدری میرفتم تا آنکه به رحم مادر انتقال یافتم . ومرا از روی رأفت ومحبت در روزگاری به جهان آوردی که به موهبت پیامبر ت ، توفیق هدایت نصیبم فرمودی و مرا پرورش دادی. پیش از این نیز پیوسته به من مهر ورزیدی و نعمت های فراوان بخشیدی. در اول مرا از نطفه آفریدی ودر تاریکی های سه گانه « بطن ،مشیمه ورحم » در میان گوشت وخون وپوست ؛ مستقر ساختی .

با این جمله امام به نکته باریک وظریفی اشاره فرموده : زیرا نطفه در رحم مادر نسبت به بیرون در پوشش وپشت در سه نوع عایق قراردارد:۱-پوست بدن ۲-خون پخش شده درگوشت وعروق وبدن وپوست۳-خودپوست.واین آیه صریح آیه۶زمر است«خلق کرده شمارادرشکم های مادران تان خلقی بعدازخلقت دیگردرتاریکی های سه گانه.»خلق پی ازخلق اطوارخلقت رابیان می کندکه درآیات۱۲-۱۴سوره مومنون آمده«ماانسان راازعصاره ای ازگل آفریدیم سپس آن رادرنطفه ای در قرارگاه مطمئن(رحم)قراردادیم سپس نطفه رابه صورت علقه(خون بسته)وعلقمه رابه صورت مضغه(گوشت جویده)ومضغه رابصورت استخوانهایی درآوردیم ازآن پس آن راآفرینش تازه ای ایجادکردیم.

,    حفاظت درمراحل وجود
سپس ازمراحل عالم رحم به مرحله دیگرتکامل اشاره می کندومی فرماید:سپس مراازرحم مادر به دنیا خارج ساختی برای آن اهدافی که قبلادرنظرگرفته شده بود درحالیکه خلقتم کامل وآراسته ومتعادل بود.منظوراز«هدایت مسبوق»سرنوشت آینده است ویاهدایت اسلام است ویاهردو.

سپس به حفاظت خداونددرمرحله طفولیت که درگهواره بوده اشاره می کند ودر این جمله به این نکته اشاره می شودکه حفاظت ونگهداری دراستحصان وانحصار مادر نیست. طفل شیرخواردردوران شیرخواری که درآغوش مادروگهواره نگهداری می شود درمقابل صدها حوادث قرار می گیرد که مادران یاقادربه دفع آن نمی باشندویاغفلت دارندویاغیبت دارندویادرخواب هستند، درهمه این حالات ذات احدیت است که بامهربانی ازاوحمایت می کند.
«خدایم تومرادرگهواره که بچه شیرخواروکودک بودم حفاظت فرمودی.»

هرگز مرا  درچگونگی آفرینش شاهد نگرفتی و چیزی از کارم را به عهده من ننهادی. پس، مرا کامل و آراسته به جهان آوردی تا از هدایتی که پیش از این در علم تو بود بهره یابم. مرا در گهواره در حالی که کودکی بیش نبودم مراقبت کردی و از شیر گوارا روزیم بخشیدی؛ پرستاران را نسبت به من مهربان ساختی و مادران را با مهربانی به مراقبتم گماشتی پس از آسیب جن و شیطان و زیادی و نقصان، در امان باشم؛ ای خدای بلند مرتبه و بخشنده و مهربان.

شیرمادردربیان امام
سپس مرحله تغذیه رامتذکرمی شودعرض می کند:به من غذایی ازشیرگواراروزی دادی.
واین مضمون آیه۶۶سوره نحل است که«می نوشانیم به شماازدرون شکم آنهااز غذاهای هضم شده وخون(شیرخالص)که گوارااست برنوشندگان.

درروایات به برکت واهمیت شیرمادرتاکیدشده علی(ع)می فرماید: برای طفل شیرخوار شیری که برکتش مهم تر و پر محتوی تر از شیر مادر  باشد نیست.
رسول اکرم(ص)فرموده: برای طفل شیری، بهتر و مفید تر است از شیر مادر نیست.رسول خدا(ص)برای تشویق مادران به علم مقدس شیردادن به نوزادان،خوددریک حدیث طولانی می فرماید:(پس اززایمان)چون نوزادش راشیردهدبه هرباری که کودک پستانش رابمکدثواب آزادکردن برده ای (آن هم)ازاولاداسماعیل به او اختصاص می یابدوچون ازشیردادن فارغ شودفرشته ای به دوشش می زندومی گوید عملت راازسربگیرکه ازطرف خدایت بخشیده شدی.

تنهاقرآن درمورد مدت شیردادن توضیحی داردودرآیه۲۳۳ بقره فرمایند« مادران به اولاد خود دو سال کامل شیر می‌دهند و این برای کسی است که می خواهد شیر دادن را به اتمام برساند. و درآیه۱۵ سوره احقاف دو سال را با بیان دیگری در ضمن بیان اقل مدت حمل شرح داده که حمل نوزاد و جدا کردن او از شیر سی ماه است همچنین در سوره طلاق در مقام بیان حکم شیر دادن مادر متعلقه آیا بر عهده او است رایگان شیر دهد و یا می تواند از ولی طفل اجرت بگیرد،که شق دوم راتعیین کرده است.
آراء پزشکی در مدت شیردادن متفاوت است. برخی نه ماه راترجیح داده اند وبرخی دو سال را تجویز کرده‌‌اندآخرین نظریه در کتاب تغذیه و تربیت کودک بیان شده که می گویند برای رشد بدن و دندان کودک لازم است شیرخوارگی بیشتر از یک سال باشدواگردوسال کامل شودمستحسن است.

در همان کتاب آمده تغذیه با شیر مادر از نظر صحت مزاج برای مادران مفید است ؛ زیرا وقتی کودک شیر مادر را می مکد جدار عضلانی رحم شدیدا منقبض شده وبازگشت آن را به حالت طبیعی سرعت می بخشد .
نوزادان متغذی با شیر مادر کمتر دچار اختلالات هاضمه ای می شوند ،برخلاف نوزادانی که با غذای مصنوعی بزرگ می شوند .

مزیت مهم شیر دادن مادر ارضاءغریزه مکیدن طفل است؛ زیرا طفل می تواند تا مدتی که احتیاج داردپستان رابمکدتااین غریزه اشباع گردد.
تغذیه با شیرمادر صرفه‌جویی در وقت نیز هست؛ زیرا برای حفاظت شیر نه نیاز به یخچال دارد، نه به بطری احتیاج است تا گرم و جوشانده شود و نیازی به اختلاط با آب دارد.بهترین جایگاه و محفظه برای ذخیره و نگهداری غذای سالم همان پستان مادر است.
بانوان با شیر دادن ازپستان خود، بیشتر می توانند احساس مادری کنند و خود را در رشد فرزندشان سهیم و شریک بدانند و عشق مادرانه نسبت به طفل پیدا کند و هر مادری که نوزادش ازپستان او کمترین بهره ای نبرده عواطف درونی او فرق خواهد داشت. علاوه بر این اسلام به پاکی شیر و عفت زن شیرده عنایت  فوق‌العاده دارد و نوشیدن کودک از شیر زن بد کاره و دیوانه و زن احمق و تار بین معیوب چشم(عمشاء) و زن یهودی و نصرانی ومجوس وشارب خمروناصبیه ممنوع کرده(به وسائل ج۱۵ص۱۸۸و۸۹وبحار ج۱۰۳ص۳۲۲رجوع شود)