منحنی رشد کودک

کودکی که سه روز بیشتر ندارد به طور غیر ارادی انگشت شما را می گیرد یا پاهای خود را طوری تکان می دهد که گویی در حال راه رفتن است یا تبسم می کند.  
کودک روز به روز در حال پیشرفت است.کودکی که می خوابید وشیر می خورد وپوشکش را تعویض می کردید حالا می غلتد ،سرش را بالا می گیرد واسباب بازی را می گیرد وهمه نشان دهنده رشد کودک وپا گذاشتن به مراحل جدید رشد حرکتی وذهنی و....است .
یادداشت کردن زمان دقیقه نخستین غلت خوردن کودک نشستن یا خزیدن کودک وصحبت کردن وتبادل اطلاعات با دیگر مادران ویا استفاده از تجربیات دیگران ومقایسه بین کودک خود وکودگ دیگر .خوشحال شدن ویا ناراحتی از عقب ماندن کودک از بعضی از مراحل .
 معمولاً مادران زمان دقیق نخستین حرکت جدید کودک را یادداشت کرده آن را با سایر کودکان مقایسه می‌کنند. احتمال دارد برخی مراحل در کودکان زودتر، برخی دیرتر و برخی هم به موقع آغاز شود. ممکن است خیلی زودتر از آغاز مرحله جدید در زندگی کودک، لوازم خطرناک را از دسترس اودور کنید. اما با کمال تعجب مشاهده کنید کودک وارد مرحله جدید نمی شود، حال آنکه کودکان هم سن و سال او این مرحله را آغاز یا پشت سر گذاشته اند .
نگران نباشید. ممکن است حواس کودک به  آموختن مرحله دیگری مثل صحبت کردن ،متمرکز شده و مرحله مورد نظر شما دیرتر آغاز شود. در این صورت پیشرفت کودک متوقف نشده است. و این را در نظر داشته باشید که واژه «طبیعی» بودن واژهی بسیار وسیع است .

حس بینایی حسی است است که در هنگام تولد کمتر از سایر حواس رشد کرده است. کودکان در این زمان نزدیک بین بوده و دنیا در چشم آنان بسیار دور جلوه می‌کند! بهترین دامنه دید نوزادان تا حدود ۲۰ سانتی متری نوک بینی  آن هاست. و دورتر از آن برای شان قابل دیدن نیست. دید کودکان بسته به خود آنها و با سرعت های متفاوتی رشد می کند. شاید کودک شما در شش ماهگی یا چند سالگی به رشد مورد نظر دست یابد. در ابان تولد نوزادان هر ترجیح می دهند به صورت فرد مقابل خود به خصوص چهره  مادر زل بزنند. پس کودک را مدت زیادی در برابر خود قرار دهید تاچنینا مکانی برایشان فراهم شود. هم چنین اشیای دیگری را در فاصله ۲۰ سانتی‌متری او قرار دهید و به آنها نگاه دهد و تا دو ماهگی مرتب این کار را انجام دهید. می‌توانید یک اسباب بازی را به گهواره  آویزان کنید و اسباب بازی دیگر را به سقف آشپزخانه. به یاد داشته باشید کودکان به دیدن اشیای جدید تمایل بیشتری نشان می دهند. بنابراین اسباب بازی ها را جابجا کنید.
*کودک  را در آغوش بگیرید و در منزل قدم بزنید و به اشیایی که می تواند توجه او را جلب کند، نزدیک کنید. یک دسته گل رنگارنگ، براق یا تصویر آفتاب روی فرش همگی می‌توانند توجه کودک را جلب کنند.

نخستین انگیزش حرکت 
معمولا نخستین حرکت ارادی ماهیچه یک کودک ،آغاز گر فعالیت های بعدی اوست .اغلب در نخستین هفته های زندگی ،موتور مغز روشن می شود .ونیز چند هفته پس از آن ماهیچه های گردن رشد می کند وپیشرفت حرکت های ماهیچه ای در یک مسیر مشخص وهماهنگ امکان جهش بهدمراحل بعدی رشد را برای کودک امکان پذیر می سازد .
برای تشویق کودک خود به برگرداندن سر با توجه به حرکات شما، در کنار او دراز بکشید و منتظر بمانید تا کودک خود را به سمت شما برگرداند. بعد بلند شوید و دور وبر او شروع به راه رفتن کنید. سپس  در سمت دیگر او دراز بکشید و باز هم منتظر بمانید تا روی خود را به سمت شما برگرداند.این کار برای تقویت ماهیچه های گردن کودک بسیار مفید است.اما اگر وقت کافی برای انجام آن ندارید، می توانید کودک را برابر آینه ای  بخوابانیدو او را طوری قرار دهید که از پهلو تصویر خود را در آن ببیند. هر چند لحظه یک بار محل های آینه یا کودک  را تغییر دهید.               ادامه دارد .