تغییرات روانی ماه آخر بارداری

مادران منتظر پس از گذشت چند ماه وپا گذاشتن در ماه آخر بارداری درگیر ترس ها وسوالات مختلفی می شوند 

  • آیا کودک سالمی خواهم داشت ؟ از نظر آماری بله . قطعا اگر به میزان مناسب غذا بخورید واز خود محافظت کنید ،شانس بیشتری برای به دنیا آوردن کودک سالمی خواهید داشت . حتی اگر کودک تان نقص داشته باشد بیش تر اوقات قابل درمان است .
  • آیا درد زایمان بر من غلبه خواهد کرد؟ راهی برای پیش بینی شدت درد در زایمان وجود ندارد. اغلب زنان به خصوص در بارداری  اول ،زایمان دردناکی را تجربه خواهند کرد . با این همه به محض شنیدن خبر تولد کودکی سالم درد فراموش خواهدشد . جدا از سختی این روند ، تردیدی نیست که آمادگی در رفتار شما راهی به سوی کمک به مدیریت آن است .خواندن کتاب ،شرکت در دوره های آموزشی زایمان ،یادگیری فنون آرامش وتمرکز ،به شما کمک می کند تا راحت تر همه چیز را پشت سر بگذارید .
  • اگردرد داشته باشید قابل کنترل است چون‌ گروهی حرفه ای  و‌صادق و آشنا با شما همراهند به علاوه یک همراه نیز آماده مراقبت از شما است . آن هم در زمانی که بیش از همیشه آسیب پذیر هستید. هم چنین از تعدد دستگا ه های پیشرفته پزشکی کاهنده درد در مراحل مختلف این روند در در اختیار شما قرار می گیرند، حیرت زده خواهید شد.اگر هنوز نگرانید ، هیپنوتیزم را تجربه کنید. برخی پزشکان این را به عنوان راه مفید کنترل درد در زایمان قلمداد می کنند. ذهنتان را برای پذیرش این نکته آماده کنید که می توانید درد را کنترل کنید و هر بار یک مرحله پیش تر خواهید رفت.
  • میتوانم کودک را طبیعی به دنیا بیا‌ورم ؟ استخوان های لگن خاصره نقش زیادی در این امر ندارند .زنان لاغر وریز نقش با استخوان های خاصره کوچک نیز می توانند کودکان بزرگ جثه را بدون « اپی زیاتومی » به دنیا بیاورند . فراموش نکنید تنها درصد کوچکی از کودکان نیاز پیدا می کنند از راه سزارین متولد شوند .آیا می توانم با مسئولیت بزرگ کردن یک نوزاد کنا ر بیایم ؟ این پرسشی است که پاسخ آن به خودتان بستگی دارد .بله حتما می توانید اما اول خودتان باید آن را باور کنید .کتاب های مناسب وفراوانی وجود دارد که به شما برای بزرگ کردن کودک کمک می کنند .خواندن آن ها را شروع کنید.

هر قدر که زمان می گذرد وبزرگ تر می شوند ،نگاه ها ،تماس ها ،واکنش ها وتعبیر وتفسیر های دیگران توجه تان را به این نکته جلب می کند که چرا برخی افراد این قدر پرت وپلا می گویند وبه کارهای احمقانه دست می زنند ؛ مثلا ....

  • کی زمان زایمانت فرا می رسد ؟ این سوال می تواند به یکی از دلسردکننده ترین پرسش هایی تبدیل شود که به گوش تان می خورد .به خصوص اگر چند هفته تا زمان زایمان بیش تر نمانده باشد وشما نخواهید جزییات آن را با غریبه ها در میان بگذارید .پس به آن ها زمان دقیق وضع حمل تان را نگویید .

حتی اگر تاریخ زایمان را به آن ها گفته اید می توانید به عقب برگردید وآن را مکررا تکرار نکنید .حتی می توانید چند هفته به تاریخ کنونی اضافه کنید .این تاریخ صوری می تواند آرامش تان را تا نزدیک شدن به روز موعود به همراه آورد .هر کس که می خواهد اولین نفری باشد که این موضوع را بفهمد ،به شما فرصت بیش تری خواهد داد ،آن هم زمانی که نیاز فراوان به استراحت در ماه نهم دارید . شما مجبور نیستید به تمام تلفن‌ها و پیام‌های تلفنی پاسخ دهید.

ومهم تر از همه این ها آن است که همراه دلبند وکوچک شما آرامش می خواهد ومادری آرام ومنتظر که آرام آرام وسایل مورد نیاز اورا فراهم می کند وبه این نکته توجه دارد اگر او کارهایش را براساس سلیقه دیگران انجام دهد هستند کسانی که نظرشان با او تفاوت دارد ونظرات خود را ارجح به نظرات دیگران 
می دانند .