هوش هیجانی ۲

خوش بینی 
بسیاری از پسر بچه ها وقتی مرتکب اشتباهی می شوند ،احساس می کنند که شکست خورده اند .مثلا اگر در مدرسه نمره زیر ده بگیرند ومعلم هم هیچ اظهار نظر کتبی یا شفاهی در مورد نمره شان نکند، عقلم خود را در آن درس مردود می بینند. پسر بچه ها بیشتر نیاز دارند که در مدرسه و خانه درباره کاری که درست انجام میدهند اظهارنظری بشنوند و نیز در مورد جلوگیری از تکرار اشتباهات شان، پند وموعظه دریافت کنند تا سر خورده وناامید نشوند .از همه مهم تر اینکه آنان به تشویق وتحسین بسیار نیازمندند ! به او یاد آوری کنید که فقط در آموزش وپرورش است که اشتباهات ما به عنوان شاخص شکست ماتلقی می شود ( پسر بچه ها بیشتر تمایل دارند که بد بین باشند ! ) در صورتی که در عرصه صنعت و تجارت، یک اشتباه به معنای یک فرصت واقعی برای یادگیری، حرکت به جلو، و خلق ایده های جدید است.

درک روابط:
زمانی که می خواهید به پسرتان نشان دهید که روابط بین فردی چگونه باید باشد، هرگز نکات را به طور مستقیم به او آموزش ندهید، بلکه با استفاده از مثال، او را هدایت کنید. ما معلمان اصلی اوییم . پس باید به او نشان دهیم که چگونه مشاجرات بین مردم پیرامون خود را حل و فصل کند، چگونه با جنس مخالف صحبت کند، چگونه به زنان احترام بگذارد. البته فهرست روابط انسانی ، بی پایان است و الگو گیری برای ایفای نقش مثبت، قیمت بسیار بالایی دارد.
خود آگاهی :
کلید رشد خودآ گاهی فرزندمان این است که به او کمک کنیم تا احساسات وهیجانات را بشناسد ونام آنها را بداند .از آن جا که دختران ،سریع تر از پسران به رشد زبانی دست می یابند ،در استفاده از کلمات برای بیان احساساتشان با تجربه تر وماهرتر از پسران هستند .گاهی برخی از پسر بچه ها که نمی توانند احساساتشان را به خوبی بیان کنند واکنش های هیجانی را جایگزین آن می کنند و درگیری خشونت های فیزیکی می شوند. طبق تحقیقات انجام شده، دختران، ۶ برابر پسران از کلمه «عشق» ودوبرابر آنها از کلمه « غمگین » وبه میزان مشابه پسران از کلمهٔ « دیوانه » استفاده می کنند. همچنین وقتی یک دختر بچه سوالاتی درباره احساسات و هیجانات از مادرش می پرسد، مادر توجه و همدردی  بیشتری با او نشان می دهد. چرا اینگونه باید باشد؟ راه حل این مشکل ساده است . کافی است که به احساسات نرم و ملایم پسرانمان احترام بگذاریم و در رشد توانایی بیان احساساتشان به  آن‌ها بیشتر کمک کنیم . به عبارتی، وقتی کلماتی را به پسرمان یاد می‌دهیم تا با استفاده از آنها احساساتش را بیان کند، قلب او آرام می شود.

پسرها  در طول رشدشان هوش هیجانی را به روشهای بسیار متنوع وبه احتمال بسیار زیاد عمدتا از خانواده یاد می گیرند .در واقع ،رشد هوش هیجانی در خانه شروع می شود .