آثار ورزش در دوران بارداری

فواید جسمی ورزش  بارداری،بسیارپراهمیت است.ورزش نه تنها سیرتکامل دوران بارداری راتحت تاثیرقرارمی دهد،بلکه باعث کاهش استرس نیز می شود. این فوایدوتاثیرات حتی پس اززایمان نیزبه جاخواهندماند.درک کردن بدن جزء اصلی ورزش دربارداری است.به محض این که ورزش راشروع میکنیدشناخت شماازبدنتان نیزافزایش پیدامی کند.این دقت به بدن به شماکمک می کندتابه مشکلات جسمی قبل ازاین که حادشوندتوجه کنید. این امر همچنین باعث می شود به مکانیک و حالت بدنتان که هر دو فاکتورهای مهمی در بارداری آسان هستند توجه بیش تری داشته باشید .

اگر به ورزش کردن عادت داشته باشید، ادامه دادن آن در دوران بارداری کار سختی نخواهد بود. ورزش کردن برای کسانی که قبل از بارداری ورزش نمی کردند، ممکن است کمی سخت باشد. مادرانی که در دوران بارداری ورزش می کردند می گویند: بیرون رفتن و قدم زدن بهترین کاری بود که می توانستیم انجام دهیم. این ورزش سبک فشار زیادی به آن ها وارد نمی کرد، نیازی به برنامه ریزی نداشت و آنها را از نشستن بیش از حد روی صندلی خلاص می کرد. و آنها پس از زایمان نیز این علاقه را در خود حفظ کردند وبه ورزش وپیاده روی ادامه دادند

ناراحتی های جسمانی 

ناراحتی های جسمانی  دوران بارداری بسیارند. مهمترین این در دها ومشکلات خستگی مفرط ،کمر درد ،سو هاضمه ،یبوست وورم هستند . شما می توانید با ورزش از بسیاری از این مشکلات دور بمانید.
یک حقیقتی که وجود داردیکی از شایع‌ترین مشکلاتی که اغلب زنان باردار از آن شکایت می کنند،کمر درد است . ورزش نه تنها به آرام شدن درد کمر کمک میکند، بلکه از شروع آن جلو گیری می کند ومراقبت از کودک پس از زایمان  را آسان تر می کند چون عضلات به محکم ودرست ایستادن عادت کرده اند .

رفع خستگی وتقویت قوا 
فعالیت ورزشی در مقابله با خستگی که در سه ماهه اول ودوم رایج است کمک می کند. علاوه بر این، ورزش مشکلات بی خوابی که باعث ناراحتی زنان باردار در دوران بارداری و حتی دوران بهبودی آنها می شودرا کاهش می دهد . وقتی در طول روز از بدنتان استفاده می کنید ، بدن نیز متقابلاً دوره بهبودی و بازیابی قوا را انجام می دهد. فعالیت های جسمانی و ورزش حتی اگر زیاد وشدید هم نباشند کمک می کنند تا ذهن را پاک کنید وخواب راحت تری داشته باشید. همچنین باعث افزایش قوا و انعطاف‌پذیری بدن می شود که در هنگام وضع حمل به شما کمک خواهد کرد. این نیروی بیش تر مراقبت از کودک تازه متولد شده را نیز برای شما آسان می کند .در تمام این حرکات از عضلاتی استفاده می شود که شما خبری از آن ها نداشتید .

افزایش حجم خون 
زمانی که باردار هستید حجم خون تان افزایش پیدا می کند. این مقدار حدود ۵۰ درصد است که اگر دوقلو باردار باشید، بیشتر می شود. ورزش گردش خون را افزایش میدهد و از ناراحتی هایش ناشی از گردش نامناسب خون که در دوران بارداری معمول است جلوگیری می کند. برخی از این ناراحتی ها عبارتند از: واریس پا وروده ( همورویید ) ،لخته شدن خون در دوران بارداری وپس از آن وورم بارداری .