آرامش وامنیت کودک در خانواده

آرامش وامنیت کودک در خانواده 

امنیت وآرامش شرط اول خوشبختی و سعادت کودک من است ،کودک  وقتی در خانواده احساس امنیت و آرامش داشته باشد رشد میکند می آموزد و از زندگی لذت می برد.

اگر بخواهیم کودکی را پرورش دهیم که امنیت را با تمام وجودش احساس کند باید خانه ای بسازیم ،که در آن محبت وعشق و صمیمیت موج می زند.وکودک در کنار محبت وعشقی که از خانواده دریافت میکند،محبت را در جایی غیر از خانواده نمی جوید .

از مقایسه کردن کودکمان با کودک دیگر پرهیز کنیم، چون هر کودکی دارای استعداد و علاقه و یادگیری مخصوص به خود است.وباید در کنار کشف استعدادهایش وپرورش آن ،علاقه وخواسته هایش را هم باید بشناسیم .

کودک ما برآورده کننده ی آرزوهای شکست خورده و در دل مانده ما نیست، او آمده تا خود به عنوان  یک انسان مستقل آرزوهای خود را محقق سازد.ما می توانیم با تعریف زندگینامه انسانهای موفق در قالب داستان ،اورا برای تلاش برای کارهای که در آینده درپیش رودارد تشویق کنیم .

خواسته های والدین که در حد توان و استعداد کودک نباشند امنیت و آرامش او را مختل ساخته و ترس از سرزنش ،یا تنبیه شدن در کنار آن ، استرس واضطرابی را به کودک وارد می سازد ، که غیر قابل جبران است .

کار اشتباهی را که انجام میدهد ازتنبیه کردن سخت ،پرخاشگری پرهیز کنیم وکارش را اشتباه بدانیم نه خود او را ودر مورد آن کار وعواقب آن در قالب داستان ویا خاطره اورا از تکرار بازداریم

به صحبت هایش گوش بدهیم با توجه کامل. ووارد دنیای کودکی اوبشویم حتی اگر میتوانیم ساعتی را به بازی ونشستن در کنار وسایل مورد علاقه اش ،ولذت بردن از همبازی شدن با او طی کنیم

موفقیت ها یش هر چند کوچک را تشویق ودر کنا ر آن (از بزرگ نمایی ویا نادیده گر فتن اجتناب کنید ) چون این گامها وقدمهای کوچک موفقیت ،سرنوشت وآینده دلبندمان را می سازد .

کودک ما باید کودکی کند نه به خاطر مشغله کاری ما ویا چشم وهم چشمی به این کلاس وآن کلاس برود .ودر مهمانی ها به جای بازی وشیطنت ،در کنار متانت ووقاری وانضباطی که در حدسن اونیست ،جوابگوی سوالات حاضرین ( در خصوص کلاس ،یادگیری ،میزان پیشرفت خود ) قرارگیرد .

نگاه صمیمانه وپر از محبت ما ودر آغوش گرفتن ،به کار بردن لفظهای زیبا  ( عزیزم ،فرزندم ،پسرم ،دختر خوبم و..... )برآورده کردن خواسته های منطقی ،در کنار عزت نفس ،امنیت وآرامش را نیز به کودکمان هدیه میدهیم .وثمره آن پرورش فرزندان موفق است .