آزمایش خون در بارداری

وقتی باردار هستید میزان خون داخل بدنتان قطعاً افزایش می یابد .در واقع میزان مایعات بدن تان حدود ۴۰ درصد افزایش پیدا می کند . در این بین ، میزان گلبول های قرمز خون تان هم تا حد ۲۰ درصد افزایش می یابد.این نابرابری وتفاوت در اندازه حجم پلاسما وحجم گلبول های قرمز می تواند منجر به کم خونی شود .آزمایش خون برای تعیین کم خونی، فقر آهن ،یا کشف بیماری های منتقله از راه جنسی انجام میشود. به علاوه با انجام آزمایش خون میتوان تعیین کرد که آیا شما نسبت به سرخک وسرخجه ایمن هستید یانه . حتی اگر یادتان نباشد که به این بیماریها ها مبتلا شده اید یا نه ،آزمایش خون این را تعیین می کند .سرخک وسرخجه می تواند باعث بروز نقایص جنینی شود. به خصوص اگر با ویروس این بیماری در سه ماه اول بارداری تماس پیدا کرده باشید. کودکانی که مادرانشان در ماه های اول بارداری با ویروس سرخجه تماس داشتند، ممکن است بعدا دچار آب مروارید( یا سایر مشکلات چشمی ) ،نقایص قلبی وناشنوایی شوند . با همه اینها اکثر مادران قبل از بارداری با این ویروس تماس پیدا کردند و یا برضد آن واکسینه شده اند. ایمنی به دست آمده بر اثر تماس با ویروس یا واکسن آن، در تمام عمر در بدن فعال می ماند. در صورتی که بعد از سه ماه اول بارداری با این ویروس تماس داشته باشید، احتمال خطرات آن برای کودکتان کمتر است.

علاوه بر اینها،از طریق آزمایش خون ،گروه خونی و RHخون تان تعیین می گردد .خون شما به یکی از چهار گروه عمده A,B,AB یا Oتعلق دارد وفاکتور RHآن هم یا مثبت است یا منفی .

واژهRH از نام میمون های «رزوس » گرفته شده است که بومی هند هستند اولین آزمایشات روی گلبول های  قرمز خون آن ها انجام گرفته است .اگرRH خون شما منفی وRH خون جنین درون رحم تان مثبت باشد دچار مشکل می شوید.با این اوصاف مادرانی که گروه خونی منفی دارندباید نگران این  مشکل باشند.اگر خون مادر RHمنفی به هر طریقی باخون جنین  RH مثبت مخلوط شود، سیستم ایمنی بدن مادر سعی میکند با جنین به عنوان یک دشمن مزاحم بجنگد ،واین باعث مرگ جنین در داخل رحم مادر یا صدمات مغزی جنین می شود . در واقع مادر و جنین ناسازگار می شوند. با انجام آزمایش خون به علایم وجود این آنتی بادی ها در خون شما پی میبرند ودر  هفته بیست و هشتم بارداری یک آمپول ایمنو گلو بولین ضد RHبه نام «روگام »به شما تزریق می نمایند .تزریق این آمپول سیستم ایمنی بدن شما را در ساخت آنتی بادی هایی که می تواند به جنین صدمه بزند متوقف می کند. همچنین با انجام آزمایش های خون می توان وجود کم خونی های  ارثی را ردیابی و معین کرد.