آماده باش برای کودک جستجو گر وکنجکاو

به محض راه افتادن کودک ،شما پیوسته باید برای ضد عفونی کردن محل جراحت ،بریدگی ،کوفتگی ،پانسمان ،بیرون کشیدن تراشه های مختلف از محل بریدگی و.....آماده باشید .بنابراین به لوازم زیر در منزل نیاز خواهید داشت :

گازاستریل-چسب زخم-موادضدعفونی کننده-پمادهیدروکورتیزون-باندکشی-
بانداژپروانه--صابون-شربت اپیکا(تهوع اور)-باندنواری-کمپرس یخ(درفریزر)-
پنس-قیچی-لوسیون کالامین-پنبه های گلوله شده-شارکول فعال(ضدمسمومیت)-
پمادهای آنتی بیوتیک (باتجویزپزشک)-

آسیب های معمول 
سوختگی 
نخست محل سوختگی را به مدت ۲۰ دقیقه در آب سرد ماساژ دهید تا سوزش فروکش کند .هم چنین می توانید مقداری آب یخ درست کنید ومحل سوختگی را در آن قرار دهید .از مصرف یخ به تنهایی خودداری کنید .زیرا آسیب دیدگی راتشدید می کند .از مالیدن کره یا روغن روی محل سوختگی نیز خودداری کنید ،زیرا با حبس گرما در زیر پوست ،سوختگی را بدتر خواهد کرد .قرمز شدن وتورم خفیف نشانه سوختگی درجه یک ( کم خطرترین ) ،تاول وتورم شدیدتر نشانه سوختگی درجه دو وسفید یا قهوه ای شدن محل سوختگی نیز نشانه سوختگی درجه سه به شمار می رود .در صورت بروز نشانه سوختگی درجه دو وسه باید به سرعت به پزشک مراجعه کرد .

مسمومیت های خوراکی 
مواد سمی وشیمیایی را از دسترس کودک دور کنید. با این وجود به محض این که کودک مقداری از این مواد را بلعید، باقی مانده های آن را از دهان او خارج کنید. مقداری از آنها را برای انجام آزمایش‌های بعدی نگه دارید . سپس کودک را از نظر آسیب دیدگی گلو،دهان ،مشکلات تنفسی ،خوآب آلودگی یا تشنج کنترل کنید . در صورت مشاهده هر یک از این نشانه ها پزشک یا اورژانس را خبر کنید.واین نکته ها راباید درنظر داشت که استفاده از هر موادی که باعث برگشت مواد سمی ازگلو شود خطرات بیشتری را برای کودک در برداشته باشد چون ممکن است در موقع برگشت بیشتر آسیب بزند .وبرای مصرف هر دارویی یا موادی باید نوع موادسمی وخطرات آن را شناخت .

گزیدگی حشرات
هر قدر  سریعتر درمان محل گزیدگی را آغاز کنید ، احتمال ابتلا کودک به بیماری های مربوط به گزیدگی کمتر خواهد شد. به این منظور نخست محل گزیدگی را با الکل تمیز کنید. در صورت نداشتن الکل ، می توانید از آب استفاده کنید. اگر آب نیز در اختیار ندارید، سعی کنید  نیش حشره را به طور مستقیم ازپوست بیرون بیاورید. می‌توانید این کار را با انگشت یا انبر انجام دهید .اما انبر زودتر محل را آزاد کرده وخروج مواد نیش از زیر پوست را ممکن می سازد. پس از بیرون آوردن نیش آن را برای نشان دادن به پزشک نگه دارید. دور محل گزیدگی را خط بکشید وپس از چند روز ،جوش موجود در محل را دوباره به  پزشک نشان دهید. شاید این جوش، وجود نوعی بیماری لایم را تایید کند که باید باآنتی بیوتیک درمان شود. همچنین سایر نشانه ها مانند تب، بروز جوش در دست ها وکف پاها را نیز کنترل کنید.

ورود ذرات  خارجی به چشم
در صورت ورود ذرات خارجی به چشم کودک ، نگذارید چشمان خود را دستمالی کند. کافیست صبر  کنید تا اشک از چشم او روان شود زیرا اشک ،خروج ذرات   خارجی راسبب می شود .در غیر این صورت با آب شستشو دهید وبه پزشک مراجعه کنید .