بیش فعالی در کودکان

بیش فعالی ،کودکانی که با فعالیت زیاد ،جنب وجوش ،بی قراری ،اختلال در توجه ،والدین واطرافیان را عاصی می کنند وبه قول معروف ،والدین وشخصی که مراقب کودک است ازاین گله دارد که یک لحظه تحمل نشستن وفعالیت وبازی آرام وذهنی ودقتی را ندارد باید  این مشکل اول خوب تشخیص داده شود وبررسی وبعد درمان .

بیش فعالی ،آسیب ساختاری وعملکرد مغز است ،که شایع ترین نمود رفتاری وشایع ترین مشکل روان شناسی است که باید مورد توجه ودرمان قرار بگیرد .علاوه بر مشکلاتی که برای اطرافیان به وجو د می آورد ،همه به نوعی از او فراری هستند ،آینده کودک ،سالهای تحصیل را نیز به خطر می اندازد .

کودکی که تحمل یک لحظه نشستن ،تمرکز و توجه بر روی یک فعالیتی را ندا رد چگونه می تواند چند ساعت نشستن بر روی صندلی وتوجه به مطالب درسی وتمرین وخواندن ونوشتن را انجام دهد .عدم تمرکز در سالهای اول تحصیل خودش را نشان می دهد ،با کم گذاشتن نقطه ،با کم گذاشتن سرکاف و.....

بیش فعالی شایع ترین نمود رفتاری است در پنجاه درصد کودکان در مان می شود ودر پنجاه درصد بقیه به سالهای تحصیل ونوجوانی وجوانی انتقال می یابد از دست رفتن موقعیت تحصیل وپیشرفت تحصیلی ومشکلاتی که عزیزان ما را درگیر می سازد غیرقابل جبران وبازگشت است .

شایع ترین علت این مشکل ژنتیک است وبعد عوامل محیطی ،مصرف سیگار ،آسیب به مادر ،عفونت ومواجه با سرب در سالهای اولیه کودکی وحاملگی مادر ساختار مغز را مشکل می سازد .

پنجاه درصدی که این مشکل را با خود به سالهای تحصیل می آورند دیگر خبری از فعالیت زیاد نیست ،بلکه بی قراری ،عدم توجه وتکانش گری را به همراه می آورد .( تکانش گری ،یک لحظه کاری را انجام دادن بدون فکر تصمیم گرفتن لحظه ای ،در بزرگسالی بی محابا رانندگی کردن ،....

این افراددر مورد روابط اجتماعی روابط خانوادگی هم دچار مشکل می شوند چون بدون بررسی کردن وبه قول معروف سبک وسنگین کردن جواب میدن ،تاریخ را فراموش می کنند ،جایی نمی توانند بنشینند،در مدیریت زمان دچار مشکل هستند که این مشکلات به همراه خود مشکلات زناشویی ،اجتماعی ،تصادفات رانندگی ،رد کردن چراع قرمز و.....

واگر این مشکلات حل نشود با افسردگی واضطراب همراه می شود که  نوع اختلال شخصیتی است که اگر بیش فعالی مورد بررسی قرار بگیرد دیگر با این مشکلات هم درگیر نیستند .واین مساله منوط به این است که اول تشخیص صحیح ودرمان به موقع وصحیح انجام شود .