تغذیه کودک با غذای کمکی

اندکی صبر کنید تا کودک گرسنه شود،اما نه به اندازه ای که گرسنگی او را بی قرار کند .انتظاررتا زمان جمع شدن خانواده دور سفره را فراموش کنید .عادت کردن کودک به این مساله چند هفته زمان می برد .او را روی صندلی مخصوص خود یا پای تان قرار داده ووضعیت او را کنترل کنید .سر کودک باید اندکی به سمت عقب متمایل باشد .

از ریختن غذای کودک به درون شیشه خوداری کنید ،مگر با دستور پزشک که در مواردی محدود صورت می گیرد .البته غذا دادن با قاشق اندکی مشکل بوده وممکن است کودک هرلحظه ،محتویات قاشق را سرازیر کند .

اندکی از غذا را باقاشق یا نوک انگشت خود بردارید وبه دهان کودک نزدیک کنید .اما آن را به دهان او نگذارید ،زیرا کودک باید بیاموزد خود ،غذا را با قاشق بگیرد .در صورتی که آغاز تغذیه با غذای کمکی در زمانی انجام شود که کودک بر حسب عادت همه چیز را به دهان خود وارد می کند ،به محض نزدیک شدن غذا به دهانش آن را باز خواهد کرد !

اجازه بدهید کودک هر کاری که دوست دارد با غذای خود انجام دهد .ممکن است آن را قورت دهد .نیز ممکن است با زبان خود غذا را بیرون بریزد ،در این صورت دوباره آن را از دور دهان او جمع کرده ووارد دهانش کنید .شایدهم تمام غذا را قورت داده و دهانش را برای دریافت قاشق بعدی باز کند.ممکن است کودک پس ازصرف چند قاشق غذا روی خود را برگرداند که این نشانه سیر شدن اواست .شما نیز دراین هنگام دست نگه دارید واو را برای خوردن قاشق آخر نوازش نکنید .به کودک اجازه بدهید درباره ی میزان غذایش تصمیم بگیرد وبه این تصمیم احترام بگذارید .

کودکان معمولا سه وعده در روز ودر هر وعده به اندازه خوراک یک کودک غذا می خورند .

واین نکته را باید در نظر بگیریم که در طول سال اول غذای کودک تنها یک مکمل است .یعنی غذای اصلی او شیر مادر یا شیر خشک می باشد .بنابراین در صورت غذا نخوردن کودک به اندازه کافی نگرانی به خود راه ندهید .