تقویت حافظه فعال ( حافظه کاری )

کودک ما  ،با توجه به محیط اطراف وجایی که در آن زندگی می کندو افرادی که با او در ارتباط هستند ،می‌آموزد و آن را در حافظه خود ذخیره می نماید  و دانش واطلاعات جدید  را به دانش و دانسته قبلی خود ربط می‌دهد.اگر بخواهیم کودکی داشته باشیم با  حافظه کاری فعال ،که نقش مهمی در یادگیری و آموزش و پیشرفت او دارد، باید نقش بازی کنجکاوی و دادن مسئولیت ( توجه به سن کودک از او برای کارهای جاری کمک بگیریم واین مسولیت را به طور واضع بیان کنیم ) وآموزشهای در حین بازی و شیطنت های کودکی  را در نظر بگیریم.

برای تقویت حافظه فعال  فرزندمان، باید چند عامل را مورد توجه قرار دهیم :یکی از آنها نقش تقویت تمرکز و توجه  ودقت در کودک وتقویت حواس چندگانه اواست. هماهنگی بین حواس در کنار تمرکز و توجه حافظه فعال را افزایش داده ویادگیری او را کامل تر می نماید .بهره گرفتن از بازی های مختلف علاوه بر همراه شدن با کودک انس و الفت بیشتری بین پدر و مادر وکودک ایجاد می نماید .وما رادررسیدن به هدفمان که همان پرورش فرزندانی آینده نگر .،ادراک بالا ،تصمیم گیر به موقع وصحیح ،وخلاق درکنار حل مسئله و......است یاری می نماید .بازی های دیداری ،شنیداری ،هماهنگی حرکتی ،لامسه و..... بازیها و فعالیتی که بعضی از آنها ریشه در گذشته کودکی خود ما دارد. نقطه گذاری ،قایم باشک ، لی لی بازی ، یه قل دو قل حفظ تعادل ،داستان گویی ، تعریف خاطره ،گرفتن توپ و........

بعضی از بازی ها یک یا چند بعد از عوامل موثر بر حافظه را تقویت می کند ،توجه وتمرکز،همراه با  دیداری،  دیداری شنیداری ،در کنار دیداری، دیداری در کنار هماهنگی حرکتی و.....به عنوان نمونه :
- پیدا کردن اختلاف تصاویر ، وصل نقطه چین ایجاد شکل از میان نقطه ها یافتن شباهت در تصاویر علاوه بر جاده دقت و تمرکز در بالا بردن حواس دیداری کودک نیز موثر است( راهکاری برای کودکان که در سنین دبستان مشکل نقطه گذاری کم یا زیاد و یا گذاشتن کم وزیاد سرکش )

- خواندن داستان برای کودک ،گوش دادن به تعریف کردن داستان توسط کودک و یا مطرح کردن سوالاتی در زمینه داستان ونظر خواهی برای پایان داستان وحدسیات  کودک  .( علاوه بر ایجاد انس و الفت بین پدر و مادر و کودک حافظه شنیداری و دقت و تمرکز او را بالا میبرد).

- گذاشتن  یک عکس در  کنار صدایی که با هم ارتباطی ندارد ،گربه  ،باران شیر ،صدای وزش باد و...گذاشتن تصویر یا پخش صدا وخواستن توضیح از کودک که با چه چیز همراه بوده شروع با موارد ساده، ودر نظر  گرفتن سن کودک.

گذاشتن کارتی که عکس میوه ،یارنگ و....همراه کردن با عکسی که هم گروه است ویا استفاده از پارچه وتقویت حس لامسه .در این بازی ها نه احتیاج به وسایل خاصی است که تهیه آن سخت باشدنه مکانی خاص فقط وفقط خلاقیت .

-گذاشتن یک شی در اتاق وتغییر مکان آن ویا ساده تر گذاشتن روی میز ،کنار گلدان وتغییر آن  (  برگشت به زمان کودکی کمک کننده در این بازی ها است )

- کمک گرفتن از یک جدول ( ان بک ) طراحی جدول هشت تایی یا بیشتر وقرار دادن یک مربع به عنوان راهنما ،گذاشتن نقطه ویا یک شکل ونشان دادن به کودک وبعد تغییر آن ویا برداشتن .

نکته ها :

در مورد آموزش تقویت حافظه فعال برای کودک دلبندمان ،همراه بودن با بازی توجه به سن هیجانات کودک خستگی گرسنگی ساعت خواب مکان و زمان آموزش باید در نظر گرفته شود. در زمان خستگی و گرسنگی حافظه فعال کودک ما کاهش می یابد ( واین ربطی به لجبازی ویا کم بودن حافظه ندارد ).

مواظب ضربه خوردن به سراو( جلو ی پیشانی ) باشیم .مواد سمی ،داروها وسرب محیط وژنتیک هم موثر است .

کودکان از یک ناحیه مغز برای حافظه فعال استفاده میکنند.

حافظه فعال کودک از ۶ ماهگی شروع میشود .وبازیهای علت ومعلولی به صدا در آوردن جغجغه ،کشیدن ماشین همراه با نور وصدا  درحال حرکت تقویت کننده حافظه فعال او است 

دوازده ماهگی به بعد ،دالی بازی ،قایم کردن شی زیر پارچه وبرداشتن آن در این سن تاثیر گذار است .