تقویت دوستی بین دو فرزند واز بین بردن حسادت

پدر و مادر دوست دارند که رابطه ای  دوستانه بین فرزندان شان برقرار شود. اگر بین فرزندان ناراحتی یا کدورتی وجود داشته باشد، والدین متاثر می‌شوند. بیشتر کودکان نسبت به نوزاد احساس حسادت دارند و این موضوع پدر و مادر را ناراحت وعصبانی می کند . آنها نمی دانند که این واکنش منفی و عصبانیت تاثیر نامطلوبی بر رفتار کودک دارد وحسادت او را تشدید می نماید .

کودک به طور طبیعی در برابر هر تغییری که روند زندگی عادی او را مختل سازد .واکنش نشان می دهد ،به ویژه وقتی کودک احساس کند که با تولد نوزاد ،مقداری از توجه وعشق والدین را از دست داده است .اگر کودک به خاطر این احساس از خود تندی ودرشتی نشان می دهد ،والدین باید در برابر این رفتار با مهربانی ونرمی برخورد کنند . برخورد تند و سرزنش کردن کودک در این شرایط، واکنش منفی کودک را از بین نمی برد ،بلکه از ترس این که عشق وتوجه والدین رااز دست بدهد ؛ احساس خود را  پنهان می کند ودر فرصت مناسب عصبانیت خود را بر سر نوزاد خالی می کند .

دراین شرایط بایداحساس منفی کودک رابپذیردتابتواندخودراآرام کند.بهتراست والدین کودک راتشویق کنندتااحساس خودرابه زبان آوردوبیان نماید،حتی اگراز کلماتی استفاده کندکه شنیدن آنهاخوشایندنباشد.اگراونمی خواهدکه نوزادرادر اتومبیل سوار کنید یا دوست ندارد نوزاد در خانه بماند واین احساسات را به روشنی بیان می کند ،باید با متانت وخونسردی به حرف او توجه کنید .در برابر این رفتار ،با لحن آرام ومهربان راه بیایید وضمن دلداری به او بگویید که نوزاد برای شما نیز زحمت زیادی درست کرده وباعث شده است که نتوانید وقت زیادی را با هم بگذرانید .به او اطمینان دهید که اورا دوست دارید .لازم نیست برای تولد نوزاد ابراز تاسف وپشیمانی کنید تا واکنش های کودک را تعدیل نمایید .اگر به راحتی احساسات او را بپذیرید وبه او اطمینان دهید که همیشه او را دوست دارید ،از جانب شما احساس امنیت می کند و واکنش منفی کمتری نسبت به نوزاد نشان خواهد داد.

گاهی والدین با گفتن خاطرات ساختگی درباره حسادت که به نظرشان خنده دار می آید ،باعث بروز احساسات منفی در کودک می شوند . این داستان ها که حاکی از حسادت و بدرفتاری کودک با نوزاد است، تاثیر بدی بر جا می گذارد و افکار در او به وجود می آورد که اگر با داستان ها و حرف های خوب درباره خوش رفتاری با نوزاد جبران نشود، اثرات نامطلوبی خواهد داشت.. بچه ها دوست دارند درباره خواهر و برادر کوچک خود که مثل جوجه دست آموز آنها را دنبال می کنند،سخن از مهربانی وعلاقه گفته شود هم چنین علاقه دارند تا درباره این که خواهر بزرگ شان در روز های نوزادی چطور برای خواب کردن آن ها، قصه ولالایی می‌خوانده است؛ برای شان حرف بزنند .
کارهای خوبی که کودک برای نوزاد انجام می دهد ، دقت کنید و او را به خاطر مواظبت و رعایت سکوت هنگام خواب نوزاد تشویق نمایید. از اینکه هنگام دویدن در اتاق دقت می کند تا صدمه ای به نوزاد نرسد ،او را تحسین کنید . این تشویق و تحسین به کودک اعتماد به نفس و دلگرمی می دهدو او را ترغیب می کند تا بیشتر مواظب خواهر یا برادر کوچک تر باشدو اسباب بازی هایش را در اختیار او بگذارد. کارهای خوب  او را هر روز یادآوری کنید وبه خاطر آنها ابراز رضایت نمایید . با این شیوه کودک به  شما اعتماد پیدا خواهد کرد و اگر  روزی به خاطر کار اشتباهی از او انتقاد کنید، اشتباه خود را خواهد پذیرفت‌.