رفتار با فرزند خجالتی

۱_ انسان با تمرین کردن کامل می شود: هر اندازه کودک شما در مکان های اجتماعی بیشتری حضور یابد ، احساس راحتی بیشتری خواهد کرد. این بدان معنا نیست که  کودک خود را مجبور کنید تا در فعالیتی شرکت کند یا اصرار بورزید  که او باید بدون شما به جشن تولدی برود .برعکس، فرزند خود را یاری کنید تا در کنار شما روابط اجتماعی را فرا گیرد. به شما توصیه می کنم هر چه سریعتر درمکان های اجتماعی حضور یابیدتا زمینه آماده سازی فرزند خود را مهیا سازید .سپس به او  اجازه دهید تا با سرعت ،خود اجتماعی شود.

۲_ با او احساس همدردی کنید :برای همه ما گاهی اتفاق می افتد که وقتی در مکان  اجتماعی خاصی حضور می یابیم احساس ناراحتی می کنیم. شما می توانید تجربه شخصی خود را برای او بازگو کنید تا متوجه شود که او در این زمینه استثنا  نیست.

۳_ با دقت  به حرف‌های او گوش دهید :هنگامی که او با شما مشغول صحبت کردن است کاملاً به او توجه کنید. این عمل به فرزند شما نشان میدهد که شما چقدر به گفته های او علاقه مند هستید وبه شکوفایی  او نیز  کمک بسزایی خواهید کرد.

۴ _در منزل برای او مهمانی ترتیب دهید: بچه های دیگر را به منزل خود دعوت کنید  تا فرزند شما این توانایی را پیدا کند و با دیگران ارتباط برقرار نماید. این عمل باعث می شود تا در مکان های اجتماعی خارج از خانه نیز شرکت کند.

۵_ به او برچسب نزنید :بچه ها سرشار از شگفتی هستند؛ بنابراین بسیار مهم است که اجازه ندهید پشت برچسب هایی مانند« خجالتی» پنهان شوند چه بسا همین امر باعث تحقق بخشیدن پیش  گویی شما باشد.

۶_ خجالتی بودن را با نیاز فرزندتان به تنهایی، اشتباه نگیرید : فرزند شما می تواند  تصمیم بگیرد که به تنهایی به دستشویی برود و یا خود اولباسش را بپوشد. به نظر او احترام بگذارید و آگاه باشید این امر هیچ ارتباطی با کم رو بودن ندارد.

۷_ به علائم هشدار دهنده کمرویی توجه کنید ا:گر بعد از سال های کودکی ، کمرویی  منجر به شرکت نکردن در مکان های اجتماعی شود، موضوع را با مشاورین خانواده مطرح کنید تا تشخیص دهند که آیا این کمرویی نشانه مشکل دیگری از قبیل اضطراب، خود کم بینی و نگرانی از جدایی است ؟

۸_ برای تغییر دادن فرزند خود توانایی های او را باور کنید: اگر معتقد باشید که فرزندتان توانایی ایجاد تغییرات مثبت را دارد به او کمک خواهید کرد که احساس آرامش بیشتری کند. هر اندازه او بیشتر پذیرفته شود و ا حساس  آرامش بیشتری کند سریعتر جایگاه اجتماعی خود را کسب خواهد نمود.

اگر بعضی از خصوصیات ورفتارها مانع پیشرفت فرزند ما شد ،باید این مانع حذف شود ویا تا حدودی کمرنگ ،واین همراهی قدم به قدم ما با فرزندمان را می طلبد وآگاهی کامل ما در برخورد با رفتار وموضوع مشکل ساز .