روش های شیر دهی

وضعیت شیر دهی از وضعیت خوابیده تا نشسته در کودکان مختلف ،متفاوت بوده وبه نوع  نیاز کودک بستگی دارد .وضعیت های زیر معمول ترین حالات ممکن شیر دهی است :
* کودک را در آغوش می گیرید و۱۲-۱۰ دقیقه بدون وقفه به او شیر می دهید .
* کودک به سمت سینه هجوم می آورد، آن را می گیرد، ول می‌کند وشروع به جیغ زدن می کند! بنابراین سعی کنید پیش از این که به شدت گرسنه شود، به او شیر بدهید. همچنین در قرار گرفتن سینه در دهان کودک به او کمک کنید.
* در وضعیت سوم، کودک منتظر شیر می ماند و به لطف شما به آن دست می یابد! بنابراین، این انتظار او را با خوراندن یک شیشه آب یا شیر خشک به یأس تبدیل نکنید. در فواصل میان شیردهی اندکی از شیر خود را بدوشید تا از افزایش ترشح آن اطمینان حاصل کنید.
* اندکی از شیر خود را به دهان کودک بریزید تا مزه شیر را بچشد . شاید هم لازم باشد پیش از شیردهی اندکی  دهان کودک را با سینه ی خود بازی دهید تا شیر خوردن را شروع کند. این دسته از کودکان دوست  ندارند یک باره شیر خوردن را آغاز کنند.
* برخی کودکان دوست دارند چند دقیقه ای شیر بخورند، چند دقیقه استراحت کنند، دوباره چند لحظه شیر بخورند، چند لحظه چرت بزنند و دوباره شیر بخورند. بنابراین نخست جای راحتی بیابید و چند کتاب، خوراکی یا هر چیزکه به آن نیاز دارید ، در کنار خود قرار دهید تا در زمان طولانی شیردهی، شما نیز به آرامش به استراحت بپردازید.
* کودک هنگام شیر خوردن دست و پا می زند. این کار می تواند در جریان شیر اختلال ایجاد کرده و آن را بیش از اندازه تند یا کند نماید. شیردهی به طور متوسط ۲۰ دقیقه به طول می انجامد. اما تقریباً نیمی از این شیر در راه رسیدن به دهان کودک، به روی لباس شما سرازیر می شود. بنابراین کودک کاملاً سیر نشده و پس از آن باز هم گرسنه خواهد بود.
* دسته ای از کودکان به شدت به سینه چسبیده ومداوم شیر می خورند .وممکن است هر ساعت به تکرار این کار تمایل داشته باشند.

* برخی کودکان نمی خواهند حین خوردن، تماشای مناظر اطراف را نیز از دست بدهند! بنابراین چشم ها و گوش های آنان حین شیر خوردن کاملاً باز ودرگردش  است. در صورتی که فرزندتان در این دسته جای می گیرند، حداکثر قابلیت ارتجاع سینه خود را از یاد نبرید! این کودکان در۵-۴ ماهگی به خوبی شناخته خواهند شد.
*دسته‌ای از کودکان چند دقیقه پس از اتمام ۲۰ دقیقه شیردهی، دوباره به خوردن چند جرعه ی شیر به عنوان دسر بی میل نیستند.
* دو تا چهار روز پس از تولد کودک، آغوز تمام شده وشیر به درون سینه سرازیر می شود. سینه نیز ازحد انتظار شما بزرگ تر وسخت ترخواهد شد . بنابراین کودک را در آغوش بگیرید و هر چه زودتر شیردهی را آغاز کنید. زیرا با گذشت زمان و ماندن شیر در سینه، آسیب بیشتری به آن وارد خواهد شد.
* اگر سینه به قدری سفت شده که کودک نمی تواند آن را بگیرد، برای چند دقیقه حوله ای  گرم روی آن قرار دهید یا دوش بگیرید. در این صورت می‌توانید اندکی از شیر را به سمت خارج سینه هدایت کنید. در صورتی که پس از تغذیه کودک هنوز هم احساس ناراحتی می کنید ، تکه ای یخ روی سینه بگذارید و چند دقیقه آن را نگه دارید و یا اینکه یک عدد برگ کلم در سینه بند خود قرار دهید. زیرا حاوی ترکیبات سولفور بوده و خروج شیر از سینه وکاهش تورم  آن را سبب می شود . در نتیجه آرامش شما را به همراه خواهد آورد.
* در برخی زنان پدیده تبدیل آغوز به شیر معمولی بسیار سخت صورت می گیرد. اما این وضعیت زیاد طول نمی کشد معمولاً یک روز بعد به پایان میرسد.
 پرسشی که ذهن مادران شیرده را درگیر می کند این است که آیا کودکم به اندازه کافی شیر می خورد؟
* در صورتی که ۸ تا ۱۰ بار در روز شیر می خورد
* پس از هفته اول ۶ تا ۸ بار در روز  به تعویض پوشک نیاز پیدا می کند. برای درک ملاک خیس بودن پوشک، شصت  گرم آب روی پوشک بریزید و آن را وزن  کنید.
* کودک هوشیار و سالم به نظر می رسد.
* پس از گذشت هفته اول شروع به وزن گرفتن میکند.
* سینه بیش از هر بار شیردهی سنگین بوده و پس از آن سبک می شود.