علت های مدرسه گریزی در فرزندان .

حضور در محیط آموزشی ویادگیری ،مهم ترین رکن یاد گرفتن وفراگیری در زندگی فرزند دلبندمان است .ولی بعضی از فرزندان ما از مدرسه ،محیط یادگیری وآموزش فراری ویا میتوان گفت علا قه ای ندارن .ما به عنوان پدر ومادر میتوانیم گره گشا مشکل فرزندمان شویم .
شناخت مشکلات که این بی علاقگی راتشدید میکند ( بداخلاقی کادر آموزشی و...حضور معلمانی که ارتباط صحیح وپر از محبت را نمیتوانن داشته باشن .تکالیف زیاد ،خستگی دانش آموز از انجام تکالیف تکراری وجریمه هایی که به علت شلوغی دانش آموزان دیگر بر عهده او  گذاشته میشود .

فرزند ما حضور در جاهای شلوغ وفعالیتهای گروهی ورابطه با همسالان را یاد نگرفته  ( متاسفانه به علت بازیهای کامپیوتری وسرگرم شدن ووابستگی  فرزندانمان به این بازیها ونبودن در محیطهای گروهی ) این بی علاقگی به مدرسه را تشدید می کند .

علاوه بر اینها مورد طرد قرار گرفتن در گروه همسالان وعدم پذیرش فرد توسط گروه ،فشار زیادی را به دانش آموز وارد می سازد .( علاوه بر عدم یادگیری ارتباط ،مغرور بودن ،نامرتب بودن ،حساس ولوس بودن ،وحتی بعضی مواقع مورد علاقه بودن در نظر معلم وکادر آموزشی ........) به این مشکل دامن میزند .

ایده آل طلبی پدر ومادر ،وخواستن نمره های کامل از هردرسی و در خواست رتبه اول بودن در درس ،ورویاهای آنها برای آینده ودیدن آرزوهایشان ،وبر آورده شدن آن توسط دانش آموز ، لذت یادگیری را از دانش آموز گرفته وبه جای آن هدف، برآورده کردن خواسته پدر ومادر می شود .

دکتر دایان مک درمت ودکتر سی آراسنیدر مشکلات مدرسه را در کتاب فرزندان امیدوار وموفق ای چنین بررسی نمو ده اند :

مشکلات مدرسه چیست ؟
مشکلات مدرسه از علاقه نداشتن به مدرسه تا فرار از مدرسه را در بر میگیرد .فرزند شما ممکن است به دلایل گوناگون به مدرسه علاقه نداشته باشد یکی از این دلایل ، فشاری است که  کودکان در محیط مدرسه احساس می کنند . مدرسه از روز اول ترسناک به نظر می‌آید ؛ محیط  تازه ، افراد بیگانه ،قوانین جدید و کارهایی که کودک ،هیچگاه انجام نداده است .
برخی از کودکان نمی توانند خود رابطه برقرار کنند. مورد تمسخر و آزار قرار گرفتن در مدرسه ، درس خواندن را به کابوسی تبدیل می کند و تاثیر مخربی بر رشد اعتماد به نفس در کودک دارد.

اگر فرزندتان از مدرسه غیبت می کند، با قاطعیت و آرامش با او روبرو شوید .با او گفتگو کنید .از او درباره مشکلاتش بپرسید. بدون تعصب با دقت ،به سخنان او گوش دهید. ارتباط صمیمانه ای که بین شما و فرزندتان وجود دارد راهگشای مشکلات موجود است.

ر اهکارهایی برای رفع مشکلات مدرسه .
اگر فرزندتان از رفتن به مدرسه خوشش نمی آید ،سعی کنید مدرسه رفتن را روز به روز ببینید فکر ۱۲ سال مدرسه رفتن ،به او فشار می آورد. در ضمن، ببینید چه بخشی از رفتن به مدرسه برای او از همه دشوارتر است. شاید صبح زود از خواب بیدار شدن او را ناراحت می کند .به او کمک کنید راه هایی برای  دلپذیرتر کردن این کار پیدا کند. برای نمونه ،می تواند لباس هایش را از شب قبل آماده سازد تا صبح، وقت کمتری صرف  لباس پوشیدن کند یا هر روز برای او صبحانه خوشمزه درست کنید که به شوق  صبحانه خوردن ،از خواب بیدار شود.

اگر مسئله او ، تکالیف درسی و یا  دوستانش است، برایش  معلم خصوصی بگیرید یا مهارت های او را در دوست یابی افزایش دهید .نکته مهم این است که به سخنان او گوش کنید .موقعیتش را درک کنید و به او کمک کنید تارا ههایی برای حل مشکلش بیابد .
وقتی کودکتان به مدرسه علاقه مند شود انرژی واشتیاق او افزایش می یابد .توجه کنید که او هر روز صبحانه مغذی بخورد که شامل پروتئین، کربوهیدرات های پیچیده  ومیوه است.

درکنار همه مطالب ذکر شده باید در نظر گرفت تنبیه بدنی ،عصبانیت ،بداخلاقی ،مشکل فرزندمان را بیشتر می سازد .باید با فرزندمان صحبت کنیم وبرای رفع مشکلش اقدام نماییم ویا از مشاور برای رفع مشکلات و گره گشایی مدد بجوئیم .

باید بدانیم خستگی ،بی خوابی ،تغذیه نامناسب ،وابستگی فرزند به پدر ومادر ،استرس جدایی پدر ومادر ،خانواده های متزلزل وپر تنش و........همه این مشکلات را چندین برابر می کند .