مراقب دیابت باشید.

  وجود قند در ادرار شما به خصوص طی سه ماهه دوم بارداری چیزی غیرعادی نیست .۵۰ درصد از کل مادران باردار قند خون بالا دارند. جنین که به سرعت در حال رشد است به مواد مغذی زیادی نیاز دارد وبیوشیمی ساده وعادی بدن مادر نمی تواند پاسخ گوی این نیاز باشد . وقتی انسولین کافی  برای جذب این قند اضافه تولید نشود ،منجر به ورود قند  اضافی به کلیه ها می شود.

ممکن است یک آزمایش ادرار ساده انجام دهید و این آزمایش قند زیادی را در ادرار شما نشان دهد واین می تواند به معنی ابتلای شما به نوعی دیابت به نام « دیابت بارداری » باشد .اگر تا به حال حال تان خوب بوده باشد واین مدت را به آسانی پشت سر گذاشته اید ،این خبر می تواند برای تان یک شوک باشد .اما هنوز هم شوکه نشوید .ممکن است انجام یک آزمایش ادرا دیگر نشان دهد که این مشکل رفع شده ،چون بدن شما شروع به تولید انسولین بیش تری نموده است تا قند اضافی را مصر ف کند .اما اگر آزمایش دوم ادرار هم قند بالا رانشان دهد ،ممکن است پزشک از شما بخواهد که برای تعیین قطعی وضعیت یک آزمایش خون ویک « تست تحمل گلوکز »(GTT) انجام دهید تا معلوم شود که مشکل شما چقدر جدی است .گلوکز یک نوع قند ساده است امامقادیر زیاد آن برایرشما وکودک در حال رشد تان خوب نیست .

آیا این واقعا دیابت است .

به خاطر داشته باشید که وقتی باردار هستید مقدار قندی که در بدن شما متابولیزه می شوذ تغییر زیادی می کند .در واقع ، در حاملگی های طبیعی هم وضعیتی شبیه به دیابت ایجاد می شود .پس ابتلا به دیابت بارداری به این معنی نیست که شما بعد از اتمام بارداری مبتلا به دیابت واقعی می شوید .

ممکن است پزشک شما را به یک متخصص غدد معرفی کند واو به شما یاد دهد که چطور قند خون خود را در منزل با یک دستگاه کوچک مخصوص ،چک کنید .

احتمالا رژیم غذایی خاص دیابتی برای شما درنظر گرفته خواهد شد .

انجام سونو گرافی اولتراسوند می تواند وضعیت جنین درون رحم شما وسلامت وی را چک کند .دیابت بارداری اگر کنترل نشود وضعیت رشد کودک درون شکم تان را تغییر می دهد وباعث بزرگ شدن جنین ولی عقب افتادن بلوغ آن می شود . به عبارت دیگر شما کودک بزرگ هیکلی خواهید داشت که برای زندگی  در بیرون رحم تان حاضر نشده است .با انجام سونوگرافی و مشاهده حرکات والگوهای تنفسی جنین ،از تطابق داشتن رشد جسمی ورشد داخلی جنین تان مطمئن خواهید شد .