معجزه هستی ( تولد )

نوزادی که به دنیا قدم می گذارد چه زشت باشد و چه زیبا چه دختر چه پسر، موجودی گرانبهاست که نشاط و شادی و زندگی را به همراه خود هدیه می آورد درهمه پدیده های الهی در آفرینش جهان هیچ چیز زیباتر از لحظه تولد نیست لحظه حیات، لحظه آغاز زندگی، لحظه ای که مژده حیات و هستی و پویایی می‌دهد آنقدر این وجود نازنین عزیز است که بعضی از والدین تصمیم می‌گیرند به روش های مختلف غیر از فرزند خود داشتن  سرپرست این معجزه الهی را تجربه کنند.د ولی این نوزاد کوچک همراه با آمدنش به دنیا برای ما مسئولیت عظیمی را به همراه می آورد پدر و مادر شدن ( والدین )این کلمه پرمسئولیت و پرمعنا که ما را بر آن می دارد تا با شناخت بیشتر این مسئله مهم که علاوه بر خانواده جامعه و کشور و آینده دنیا را  دربرمی‌گیرد بشناسیم والدین آنگاه که با شناخت از حقوق کودک  (به مجموعه  وظایفی که دین یا جامعه برای افراد یا خانواده ها در قبال کودک با علم و شناخت از مراحل رشد کودک و پذیرفتن مسئولیت که نسبت به این موجود کوچک وابسته بر عهده والدین است) می ‌توان کودکی با عزت نفس امیدوار موفق پرورش داد.

حضرت محمد صلی الله علیه و آله فرمودند  : خدا رحمت کند آن والدینی را که در راه خیر و صلاح فرزند و پرورش نیکوی او گام بردارد.

نوزاد ی که به محیط ناشناخته دنیا قدم گذارد با گریه هایش طالب محبت و توجه از طرف والدین و اطرافیان است وقتی به خواسته هایش اهمیت داده شود و او را در آغوش پرمهر و محبت قرار گیرد میفهمد که او خواستنی و مورد توجه است در آغوش پدر و مادر و نوازش آنها دنیای ناشناخته را میشناسد و می فهمد ترس و اضطراب دنیای ناشناخته را می توان گام به گام همراه با پدر و مادر و اطرافیانش که او را دوست دارند طی کند .نوزاد این نو رسیده دنیای بزرگ ناشناخته وقتی در آغوش با مهر محبت مادر قرار می گیرد و به موقع به خواسته های مادی و معنوی او اهمیت داده شود در می یابد که دنیا محلی مطمئن است در کنار عزیزانی که او را دوست دارند و و برای او ارزش قائل هستند.

و برای آینده اش دلهایی پر از تب و تاب است و هر روشی را برای پرورش بهتر او و دست یافتن او به بهداشت روانی انجام می دهند کارهای مختلفی اعم از  (در آغوش گرفتن شعرهای کودکانه خواندن یا لالایی هایی که ریشه در محبت مادران ایرانی  است به فرزندان کوچک خود  و نوازش دست ها و صورت لطیف کودک در کنار رعایت مسائل بهداشتی و ماساژ دادن بدن او با اطلاع از نحوه اجرای آن  ) مادران و پدران آگاه و متعهد و مسئول فرزندانی آگاه و موفق پرورش می دهند.

می‌توانیم با فراهم کردن محیطی سالم و پر از محبت و امنیت برای او و رفع کدورت ها و دعواها و صداهایی که دل کوچکش را بلرزاند گامی برای دستیابی به آرامش روحی و روانی او برداریم .محبت خانواده در حد اعتدال و حمایت و آموزش صحیح و دوستی که بر محیط خانواده حاکم است حاصل آن کودکانی است که ،دارای عزت نفس  روحیه  همکاری و امید و همه خوبی ها و خصایص جامعه پسند است. وقتی کودک ما به عزت نفس دست یابد می فهمد که او ارزشمند است او آینده ساز است فردی متعهد و وفا دار،برای همه دنیا و مشکلاتش آماده است هر چیز کوچکی او را از تلاش باز نمی دارد دنیا با مشکلاتش و سختی هایش زیباست اگر او خود را بشناسد و با این شناخت به حمایت والدین مراحل مختلف زندگی اش را به پیش ببرد. احترام به کودک و حس به روابط والدین با کودک اساسی‌ترین و مهم‌ترین عامل رشد شخصیت در کودکان است .

مسئله ای که مادران جوان در گیر آن  می شوند استرس و هیجانات منفی در هنگام گریه کودک و خواسته هایش است، که این موضوع آنها را در مقابله با مشکل و  نوزادشان  ناتوان می سازد و استرس و ناراحتی را به نوزاد هم انتقال میدهد. تجارب جدید در مورد مادران ذهن آگاه نشان داده است هرچه مادران صبورتر و با آرامش بیشتری به سراغ نوزاد بروند راحت تر مشکل مشکل را شناسایی و به رفع آن اقدام می کنند .یکی از مسائلی که ممکن است مادران را درگیر افسردگی بعد از زایمان و حتی از دست دادن نعمت تغذیه دلبندشان با شیر خود شود افکار منفی و خشم و استرس است .پس چه در زمان بارداری و چه بعد از آن مادری ذهن آگاه امیدوار باشیم. نوزاد  من دوست داشتنی است ،نوزاد  من خواستنی است ، او به دنیا آمده تا در کنار من و همسرم زندگی خوب و سعادتمندی را داشته باشد پس وظیفه مان را به نحو احسنت با شناخت روحیات و مراحل رشد کودک مان انجام دهیم.              

کلام آخر                                                             

پدرانی که همیار مادر درمسایل مربوط به نوزاذ، اعم از در آغوش گرفتن ،آرام کردن نوزاد و........ هستند.در کنار داشتن نوزادی آرام ، همسری محکم و استوار دارند چون مادران در این زمان احتیاج بیشتری به همیاری پدر دارند. ووقتی همسر خود را تکیه گاه خود بدانند، از عهده مسولیت مادریشان بهتر بر می آیند .

در آغوش گرفتن کودک، نوازش او یکی از راهکارهایی است که کودک ما را در برابر  بیماری ها مقاوم می سازد و یکی از نکاتی است که برای عزت نفس کودک مطرح شده است .

داشتن یک دفترچه خاطرات که رویداد ها و خاطراتی را که برای اولین بار نوزاد ما تجربه می‌کند زیباترین هدیه ای است که ما می توانیم به او بدهیم.( در کنار تاریخ و عکسی که برای آن لحظه بتوانیم ثبت کنیم.)