نخستین حرف های کودکانه


نوزاد به وسیله گریه با سایرین ارتباط برقرار می کند، به بیان دیگر گریه به مانند صحبت کردن او است . در صورتی که به دقت به گریه نوزاد گوش دهید ،پس از مدتی می‌توانید گریه ناشی از درد، گرسنگی و یا خستگی را از یکدیگر تمیز دهید .حدود یک ماهگی می توانید تقلید کودک در باز وبسته کردن دهان خود هنگام نگاه کردن به دهان والدین رامشاهده کنید .حدود ۶ ماهگی می توانید نخستین زمزمه های کودکانه که از آواهایی مانند : آاااااوووتشکیل می شود را بشنوید .مهم ترین نقاط زبان آموزی کودک به شرح زیر است :
۱-۲         سن نقاط عطف  نوزاد     گریه ناشی از درد ،گرسنگی وخستگی ازیکدیگر متفاوت می شود.

۱٫۵-۲ماهگی      نخستین آواها : آاااوو
۴-۵.ماهگی.        نام خود را تشخیص می دهد .
۴-۸ماهگی.         کلمات نامفهومی بر زبان می آورد .
۹ماهگی.            معنی «نه » را می فهمد .
۱۰-۱۲ ماهگی.        کلمات نامفهوم بدون وجود بخش های تکراری را بر زبان می آورد .
۸-۱۴ ماهگی             اشیا وافراد را با اشاره نشان می دهد .
۱۰ ماهگی.                به درخواست دیگران عملا پاسخ می دهد .
۱۰-۱۸ ماهگی.         نخستین کلمات را برزبان می آورد .

در برخی مناطق کودک بین ۸-۴ ماهگی می تواند از حروفی مانند : «دادا...» نیز استفاده کند .روی هم رفته حروفی مانند: گ،ک ،ل ود زودتر بر زبان کودک جاری می شود ،اما گفتن «ماما » دیرتر صورت می گیرد ،ممکن است کمی بی انصافانه به نظر برسد ،اما واقعیت دارد !حدود ده ماهگی کودک می تواند کلماتی با بخش های مشابه را ادا کند یا بخش های غیر مشابه را طوری پشت سر هم ردیف کند که صدای او لحن صحبت کردن به خود بگیرد .در همین اثنا نام خود ،کلمه «نه » وتعدادی از کلمه های ساده را نیز یاد می گیرد .بین ۱۰-۱۲ ماهگی به پیام های ساده مانند : تکان دادن دست به نشانه «بای بای » یا « توپ را به من بده » پاسخ می دهد .تا حد امکان از این دوران لذت ببرید زیرا حدود یک سال بعد کودک تنها لذت خود را در وارونه انجام دادن در خواست های شما می یابد !

بین ۱۴-۸ ماهگی کودک اشاره با انگشت را آغاز می کند .بنابراین دوران مذکور ،دوران تلاش برای یادگیری زبان اشاره وحرکات به شمار می رود ودر صورتی که دوست دارید این زبان  را نیز به کودک بیاموزید یادگیری اشاره با انگشت ،نشانه آمادگی کودک برای آغاز این آموزش است .پس از آن بین ۱۸-۹ ماهگی کودک نخستین کلمات خود را بر زبان می آورد .

وبه این نکته باید توجه داشت که کودکان نمی توانند هم زمان چند کار را انجام دهند .برخی از آن ها نخست به حرکات محرک ( مخاطب ) دقت می کنند وسپس تقلید از او را شروع می کنند. هنگامی که کودک تان به صداهای پیرامون گوش می دهد ،در واقع مشغول یادگیری زبان است وتفاوتی ندارد اگر نتیجه آن ۹ ماهگی ظاهر شود یا ۱۲ ماهگی .

وزن وقافیه در صحبت باکودک.

ممکن است گاهی اوقات از تمرین ساده سخن گفتن با کودک احساس خستگی کنید .در این هنگام می توانید به صحبت های خود وزن وقافیه بدهید .کودکان نیز این وزن وقافیه را به شدت دوست دا رند .آن ها هم چنین دوست دارند چندین نوبت به یک شعر یا جمله آهنگین گوش دهند وبعد مشاهده می کنید چطور در تکرارآن از شما پیشی می گیرند ! البته لزومی ندارد انبوهی از جملات آهنگین را در ذهن داشته باشید ،بلکه تنها چند جمله کلیدی کافی است به این منظور می توانید از کتاب شعر ولالایی کودکان استفادکنید.