نخستین غذای واقعی

بهترین غذای اولیه برای کودک غذای کمکی محتوای برنج است که حتی  بر غذا های محتوای سبزیجات نیز ارجحیت دارد.برنج سریع هضم می شود وکم تر به بروز حساسیت منجر می شود . غذای کمکی حاوی آرد جو وجوی دوسر نیز جایگزین های مناسبی به شمار می روند ،به خصوص در کودکانی که مستعد یبوست هستند .در هر حال از خو راندن غذاهای گندم دار به کودک خوداری کنید زیرا معمولا واکنش های آلرژیک  را سبب می شود .

غذاهایی که بروز آلرژیک  را در برخی کودکان سبب می شوند .در صورت استفاده از آن ها محتاط باشید :

مرکبات ،گوجه فرنگی ،توت فرنگی 

گندم ،فرآوردهای سبوس دار ،ذرت 

سفیده تخم مرغ ،شیر گاو 

حلزون ونرم تنان صدف دار

مغزها ( مغز بادام زمینی ،فندق ،پسته و...)

غلظت غذا را بسته به میل کودک تنظیم کنید .برای شروع ،آن را اندکی رقیق درست کنید اما نه به اندا ه ای که از قاشق بریزد .می توانید خود در منزل آرد برنج درست کنید اما محصول فوق ،غنی شده از آهن نخواهد بود واین در حالی است که کودک شش ماهه به آهن بیشتری نیاز دارد . 

(طرز تهیه آرد برنج خانگی .برنج ایرانی را بیست وچهارساعت داخل آب می ریزیم بعد از بیست وچهار ساعت داخل آب کش ریخته تا آب آن به طور کامل خارج شود .بعد روی پارچه نخی ریخته تا خشک شود بعد آسیاب کرده وبا آن برای نور چشمی عزیزتان لعاب برنج وبعد از آن با بادام پوست گرفته حریره برایش درست کنید .)

استفاده ازعسل حتی در غذاهای پخته شده برای کودکان زیر یک سال اکیدا ممنوع است .عسل حاوی انواعی از هاگ است که مسمومیت های حاد غذایی را به دنبال دارد .این مواد در دستگاه گوارش یک فرد بزرگ سال به راحتی از کار می افتد ،اما در کودکان بیماری های خطرناک وحتی مرگ را سبب خواهد شد .

همه چیز دردست شماست 

اندکی صبر کنید تا کودک گرسنه شود ،اما نه به اندازه ای که گرسنگی او را بی قرار کند .انتظار تا زمان جمع شدن خانواده دور سفره را فراموش کنید .