هوش هیجانی کودکان وپرورش آن توسط والدین

توانایی افراد در شناخت کنترل احساسات شخصی خود و دیگران و همچنین استفاده از این توانایی برای تصمیم گیری بهتر، تفکر خلاقانه، انگیزه بخشیدن به خود و دیگران لذت بردن از سلامتی و روابط بهتر و زندگی شادتر هوش هیجانی می گویند.هوش هیجانی  می تواند به عنوان عاملی برای موفقییت کودک ما در آینده موثر باشد راهکارهایی که ما والدین می توانیم برای ارتقاء هوش هیجانی کودک مان انجام دهیم عبارتند از:

آرام باشیم.

اضطراب خودمان را کاهش دهیم « هری  استاک سالیوان »نظریه ای مبنی بر به ارث بردن اضطراب از والدین را ارائه کرده است و تحقیقات نشان می دهد که تماس لمسی والدین صدا و حتی حرکات آنها میتواند اضطراب نوزاد را کاهش داد.۱

توانایی حل مسئله رایادش بدهید .

به کودکتان بیاموزید که چگونه مشکلات را حل کند گاهی وقت ها ،ها زمانی که کودکان احساس کنند درک می‌شوند،راحت تر می توانند مشکلاتشان را قبول وحل کنند ؛ البته زمان هایی است که آنها برای این کار ،به والدین خود نیز نیاز دارند .بهترین کار این است که صبر کنید تا آنها ،خودشان برای حل مشکلات ،سراغتان بیایند وکمک بخواهند .

آرامش را به کودک بیاموزید .

به او یاد بدهید که چگونه خودش راتسکین دهد وآرام کند .کودک ،معنای آرامش بخشیدن را از والدین می آموزد ویاد می گیرد که چگونه نیازهای خود را کنترل کند ودر زندگی ،چگونه خود را در برابر مشکلات ،آرام نگه دا رد .

تایید کنید 

احساسات فرزندتان را بپذیرید وآن را تاییدکنید ،به او بگویید که نمی تواند احساساتش را انتخاب کند اما باید یاد بگیرد که با آن احساسات ،چه کند وچگونه آنها را بروز دهد .

همدردی کنید .

با او همدردی کنید.

،زمانی را که برای احساس ناراحتی یا عصبانیت فرزند خود ، نمی توانید کاری انجام دهید ،بهترین کار ،همدردی با اوست ،انسان ها ،وقتی بدانند کسی هست که آنها را درک کند ،راحت تر ،با مشکلات احساسی خود ،کنار می آیند ،همدردی کردن ،به کودک کمک می کند که متوجه شود زندگی ،احساسی خطرناک یا شرم آور نیست وهمه در زندگی شان ،با احساسات متفاوت ،در گیرند ؛ هم چنین او همدردی با دیگران را یاد می گیرد .شما می توانید از این جمله ها هم کمک بگیرید :« می دانم که سخت است دست از بازی بکشی وبیایی با هم شام بخوریم اما حالا زمان شام خوردن است .»

تحقیر نکنید 

به او اجازه دهید احساساتش رابیان کند ،به جای نادیده گرفتن یا تحقیر کردن احساسات فرزندتان ،به او اجازه دهید آنها رابیان کند ؛ برای مثال ؛ به او نگویید زخمی به این کوچکی که درد ندارد ،با او ،طوری رفتار کنید که بتواند احساساتش را برایتان باز گو کند ،نادیده گرفتن خشم وناراحتی او ،سبب نمی شود دردهایش را فراموش کند ،بلکه باعث می شود احساساتش را درون خود بریزد ،این احساسات ،نابود نمی شوند ودنبال راهی برای بروز می گردند وممکن است خود را به صورت کابوس نشان دهند .

خوب گوش کنید .

به احساسات وهیجانات کودکتان ،گوش دهید .گاهی وقت ها ،کودکان نیاز دارند احساساتشان را برایتان بازگو کنند وشما ،آنها را بشنوید .این کار به آنها کمک می کند تا با احساس خود کنار آیند وآن را رها کنند .می توانید از جمله هایی مانند « اگر ناراحت باشی ،همه ناراحت می شوند .من کنارت هستم . می توانی با من صحبت کنی » یا « می دانم آنقدر ناراحت وعصبانی هستی که می خواهی فریاد بزنی وگریه کنی .من هم گاهی وقت ها ،این طوری می شوم » استفاده کنید .

در آغوشش بگیرید .

فرزند خود را در آغوش بگیرید وبه صدای گریه او ،واکنش نشان دهید .هوش هیجانی یا ارتباط های اولیه او با دیگران واعتمادش به اطرافیان ،شروع به رشد می کند .

بازی « شاید .....» را جدی بگیرید .     

بازی « شاید ....» یکی دیگر از بازی هایی است که به کودک کمک می کند احساسات گوناگون را درک کند .وقتی که در خیابان هستید وکسی را غمگین می بینید ،این بازی را شروع کنید .اجازه دهید هر کس ،دلیل ناراحتی او را حدس بزند : « شاید او دیر به محل کار خود رسیده است »،« شاید با کسی ،بحث کرده است » و....

الگو باشید .

بهترین الگو برای آنها باشید ،کودکان ،چیزهایی را می بینند ،انجام می دهند ؛ بنابراین الگویی کامل برای او باشید .آیا شما ،وقتی عصبانی هستید ،کسی را کتک می زنید ؟ آیا می توانید هنگام جر وبحث ،آرامش خود را حفظ کنید ؟ آیا با دیگران ،احساس همدردی می کنید ؟ همه این کارها را نیز او ،از شما می آموزد .

در باره اتفاقات درد ناک سکوت نکنید . 

حرف زدن در مورد اتفاقات دردناک را به او یاد دهید ،این کار ،به کودک کمک می کند در زمان هایی که با اتفاقات درد ناک مواجه می شود ،احساسات خود را بیان کرد .

ازاحساسات حرف بزنید .

زمانی برای سرگرمی وشناخت احساسات ،در نظر بگیرید .یادتان باشد که کتاب ها وفیلم ها ،فقط برای سرگرمی نیستند .هنگامی که با کودکتان ،کتابی را می خوانید یا فیلمی را تماشا می کنید ،از او ،در مورد اتفاقاتی که در کتاب رخ داده وشخصیت ها ،بپرسید ودرباره چیستی وچرایی این احساسات با او گفتگو کنید .

موقعیت سازی کنید .

از او بپرسید « تو ،چه کار می کردی اگر ....؟» شما می توانید هنگامی که در ماشین وپشت ترافیک هستید یا هنگام صرف شام دور میز ،این بازی را با کودکان انجام دهید .سوال های مختلف به او کمک می کنند تا در مورد  راه های مختلف واکنش نشان دهد ودر موقعیت هامختلف ،فکر کند .برای مثال از او بپرسید : « اگر من ،تو را به خاطر کاری که نکردی ،سرزنش کنم ،چه کار می کنی ؟»