وابستگی به بازی های رایانه ای

علم وتکنولوژی وپیشرفت در کنار خود مشکلاتی را برای افراد به وجود آورده است .شناخت نسبت به هر تکنولوژی ( بررسی مضرات ،فواید ،استفاده  صحیح وغلط )بهترین راهنما  در استفاده از علم روز است . . یکی از ورودی های این تکنولوژی  بازیهای رایانه ای است ،در کنار لذت ،تفریح ،وجالب بودن ممکن است ضررهایی هم برای کودکان ،نوجوانان و.....به وجود بیاورد .وتاثیر ات منفی این مساله دیده می شود ،ویک معزل ومشکل بزرگ است . ما به عنوان والدین مسئول شناخت صحیح وبررسی آن هستیم .
تشخیص وابستگی 
-زیاد بازی کردن ( فرزند ما ساعتهای متوالی را ترجیح میدهد به جای بازی گروهی  ،بودن درکنار خانواده ،دوستان ،فعالیت درسی و... ) در کنار رایانه یا تبلت مشغول بازی کردن باشد .وتنها این کار برایش جذاب است ‌
-ٱفت تحصیلی . یکی از مسولیت هایی که برعهده فرزندمان است ،رسیدگی به ٱمور درسی است ،عدم پیشرفت یک دانش آموز در  تحصیل ویا ٱفت نا گهانی تحصیلی یکی دیگر از عوارض وابستگی است .
- منزوی شدن ( کم شدن روابط ). به جای حضور در کنار دوستان تنهایی وبا رایانه یا تبلت وقت خود را گذراندن .
- مخفی کردن ساعات بازی ویا دروغ گفتن در مورد آن . 

-بازی رایانه ای که جایگزین مسولیتها ،دوستان واقوام وخانواده شود خطرناک است واین وابستگی باید جدی گرفته شود .

علاوه بر عوارضی که ذکر شد آسیبی که به سلامتی شخص بازی کننده ( مداوم) وارد می سازد .آسیب به مچ دست ،گردن ،رعایت نکردن مسائل بهداشتی ،کاهش وزن ویا اضافه وزن است .

راهکارها
فردی که بیش از حد به بازی های رایانه ای وابسته است باید خود او در جریان مشکلش قرار بگیرد تا خود او هم همراه شود برای حل مشکل .
استفاده از علم وتکنولوژی لازمه زندگی امروز است ،ولی باید مشکلاتی که این تکنولوژی وارد زندگیمان می سازد باید شناسایی نماییم و‌جلوی ورود  مشکلات را تا میتوانیم به زندگی خود بگیریم . فرزندان ما می توانند ساعات فراغت ازاین بازی استفاده کنند ولذت ببرن . ( برنامه ریزی وشناخت والدین از این بازیها )
- ساعتی که فرزندمان در کنار رایانه ،تبلت ،ولپ تاب و...نشسته در کنارش باشیم ویک همراه باشیم برای بازی ویا جداکردن از بازی زیاد.
-اعتدال در مورد استفاده از علم وتکنولوژی فرزندانمان ،
- نظارت والدین بر فرزندان درامر تحصیل ومسولیتها  ،برنامه ریزی ،ومفید بودن مسولیت واگذارشده
-  رایانه از محیط شخصی برداشته شود .
- صحبت کردن بافرزند مان ( مشکل را شناسایی  ) ویادگیری حل مسئله در مورد مشکلاتی که فرزندمان راتهدید می کند واو پناه به بازی های رایانه ای می برد .( خجالتی بودن ،مشکل دوست یابی ،سرگرمی مناسب نداشتن )

- قراردادن فعالیت هیجان انگیز ورزش وتحرک که لازمه فرزندان ما است .رابطه با دوستان وفعالیت گروهی .
- قانونهایی که  می گذاریم باید با خود کودک ونوجوان باشد و مورد تائید او ،وتسلط کامل او براین قوانین .
وعلاوه بر همه اینها ،فرزندمان  بایدبداند ماهمیشه دوستدار وهمراه اوهستیم .آموزش حل مسئله .صحبت کردن در مورد مشکلات .کتاب خواندن .ارتباط با دوستان .ومهم تر مشاوره با افراد مطلع وآگاه.