پاییز با بوی مهر ومدرسه می آید .

پاییز با خش خش برگ های رنگارنگش ،ونور خورشید بی رمق وخسته از تابش گرم تابستان قدم زنان نزدیک می شودو ‌باخود ماه مهر وبازگشایی مدارس را هدیه می آورد .ماه دیدا ردوباره معلم ودانش آموز ومدیر ووالدین و....آ غاز یادگیری دوبا ره .
همراه با دیدارها وبوی کیف نو ،دفتر وکتاب ولوازم تحریر که مارا به زمان تحصیل خودمان می برد ( با چه ذوقی لوازم التحریر و کیف و دفتر و کتاب ووسایل مورد نیاز مدرسه را می‌خریدیم. باچه  ظرافتی داخل کیف وسایل مورد نیاز را می چیدیم و هر روز نگاه می کردیم، تا مبادا کسری داشته باشیم برای ورود به مدرسه). در روز اول مهر با بدرقه ی مادر رد شدن زیر قران به سمت مدرسه راهی می شدیم. پخش آهنگ باز بوی مدرسه و دیدار با دوستان وکادر آموزشی وپرورشی مدرسه .
در کنار این همه زیبایی دیدن  دانش‌آموزانی که از مادر و پدر جدا نمی شوند و گریه آنها موجب ناراحتی والدین ودانش آموزان دیگر می‌شود.ودر آخر کار یاخسته شدن مادر ودعوا ورفتن خانه یا ماندن وگریه کردن ، ودر کنار این مسائل  خسته بودن بعضی از دانش آموزان و آماده نبودن برای ورود  به مرحله جدید و مهم زندگی شان هم این مشکل را بیشتر می سازد .
راهکارهای برای روبرو نشدن والدین ودانش آموزان با این مشکلات  وجود دارد .
-باید قبل از باز شدن مدرسه کودکان وابسته آمادگی برای رفتن به مدرسه پیدا کنند .
-*تعریف خاطرات زمان کودکی والدین ویا گفتن خوبی های مدرسه ( پیدا کردن دوست ،یاد گرفتن چیزهای جدید و....)
-* اطمینان دادن به فرزندمان که ما در خانه یا محل کار منتظر دیدار او هستیم .وماهم دلتنگ او می شویم ولی او باید به مدرسه برود برای یادگیری ودوستان جدید پیدا کردن .
*-همراه بودن یکی از والدین برای شروع مدرسه که فرزندمان با حضور ما آرامش بیشتری داشته باشد .
-* رفتن به پیش دبستانی یا دبستان به همراه فرزندمان وآشنا کردن فرزندمان با محیط آموزشی وکادر آموزشی وپرورشی .

*-برگزاری جشن های به یا د ماندنی برای فرزندمان .این مرحله هم مثل تولد او مهم ترین روز زندگی او هست وخواهد بود .
در کنار این موارد باید به آرامی وبا آرامش تبلت ،موبایل ،لپ تاپ و...را از او جدا کنیم وبه جای آن مداد ودفتر را جایگزین کنیم .
منظم کردن ساعت خواب فرزندمان .
تهیه تغذیه مناسب برای مدرسه فرزندمان .
در بعضی از مدارس کادر تربیتی از قبل با کودک وخصوصیات او آشنا می شوند وبا توضیحات وظایف خود ومعلم ومدیر به کودک این اطمینان را می دهند که آنها مثل یک مادر ویا پدر درکنار آنها هستند وآنها می توانند در صورت بروز مشکل ویا خواسته ای به آنها مراجعه کنند.

ٱمیدوارم روز اول مهر برای همه فرزندان عزیز کشورمان ووالدین ومعلمین گرامی روزی پر از خاطر ه های شاد باشد .وشکر گزار خدا باشیم برای دیدن فرزندمان یا فرزندانمان در لباس زیبای مدرسه .