پرورش مسولیت پذیری در خانواده

دنیا در گذر است و خواه ناخواه فرزند دلبند ما هم روزی بزرگ می شود و مسئولیتی را در قبال خود، خانواده و جامعه بر عهده می گیرد او دانش آموز می شود دانشجو پدر یا مادر کارمند و و.... .
فرزند ما  در هر کدام از مراحلی را که می گذراند  باید مسئولیت‌های مختلفی را بر عهده گرفته  که هر کدام از آنها  از او  توقع  و یا خواسته ای  را به دنبال دارد . و تنها راهی که او می‌تواند مراحل مختلف زندگی اش را با توجه به مسئولیتی که بر عهده دارد با موفقیت بگذراند یادگیری مهارت مسئولیت پذیری است و این مهارت هم در خانواده به عنوان اولین جایگاه آموزش کودک یاد می گیرد. در یک خانواده متعادل هر کس به تناسب رشد استعداد وامکانات خود وظایف و مسئولیت هایی دارد و بر اساس آن باید در طرح اداره  خانه در کارها و امور آن از گذران زندگی شرکت کند، و هر کس در این خانواده میداند که چه مسائلی را باید انجام دهد محدوده وظایف هر کسی مشخص است وظیفه پدریا  مادر ووظیفه هرشخص به خود ودیگر اعضای خانواده.
تقسیم این وظایف در رشد و مسئولیت پذیری کودکان موثر است کودکانی که در خانواده های مسئولیت پذیر  بزرگ می شوند. می‌دانند که مسئولیت هایی را که برعهده می‌گیرند بر عهده خود ایشان است . 
مسئولیت پذیری کودک از همان لحظه شروع میشود که  وسایلی به عنوان وسایل بازی و یا نقاشی در اختیار او قرار می گیرد او باید بداند که مواظبت از وسایل شخصی اش وظیفه او است ، در کنار استفاده از آنها  باید مواظب وسایلش باشدودر نگه داری آن وسایل مسئول است . 
  بعضی از کارهایی که او می تواند انجام بدهد به او واگذار کنیم به به او بگوییم  می دانم که تو از عهده انجام دادن آن برمی آیی ودر مقابل کارهای درست ومسولیتهایش اورا تشویق کنیم .
 مسئولیتی که به کودک واگذار می‌شود نباید تحمیلی و یا خسته کننده باشد و یا می توان به صورت بازی مسئولیت را به کودک واگذار کرد( همکاری با کودک در تمیز کردن اتاق که به صورت بازی و یا مسابقه برگزار شود).

هر یک از اعضای خانواده بایددر انجام وظیفه محوله  مصمم وبا  قبول مسئولیت در انجام آن کوشا باشند، این امر خود زمینه و آزمایشی برای مسئولیت شناسی طفل خواهد شد.

وافراط وتفریط درمورد مسولیت پذیری به کودکان را هم باید درنظر گرفت که مسولیتهای سنگین خطرات زیادی دارد، نتیجه آن ناامیدی در انجام کار ،خستگی و مضطرب بودنش در مسولیت های آینده .ویا دلزده شدن او از قبول مسولیت وشانه خالی کردن از قبول مسولیت .

ثمره تربیت صحیح خانواده  (مسولیت پذیر دختران وپسران در مورد ازدواج ،والدگری  ،مدیری دلسوز وتوانا ،معلمی دلسوز وبا معلومات ،پزشکی که با علمش تجارت نمی کند بلکه درد ی را میکاهد از بدنی رنجور ومریض و..........) وهمه آن، نمود جامعه ای انسان مدار .