کودکان را با هم مقایسه نکنید

یکی از نکات مهم در پرورش اطفال مقایسه نکردن کودکان با یکدیگر است .از زمان آوردن نوزاد به خانه ،می توانید با کودک درباره تفاوت هایی که همه بچه ها با هم دارند با او صحبت کنید .به اوبگویید که این تفاوت ها به معنی اختلاف نیست .هرگز یک بچه را « شیطان » ودیگری را «آرام » اسم نگذارید وبریکی برچسب « شلوغ » و بر دیگری برچسب « ساکت » نزنید .اگر این فکر را در کودک به وجود آورید که یک ارزش یا اخلاق در یک فرزند با اخلاق فرزند دیگر مخالف است ،پایه حسادت را بنا خواهید گذاشت .

یکی از مشکلات بزرگ در خانواده های بزرگ ،وقتی پیش می آید که مساله مساوات یا عدالت مطرح می شود .این موضوع از مسایل مهم تربیتی است ووالدین خود نیز ایامی را به یاد می آورند که. پدر یا مادرشان یکی را بر دیگری ترجیح داده است .پدرو ومادر وقتی به این خاطرات می اندیشند ،شاید بخواهند با فرزندان خود طوری با عدالت رفتار کنند که آنها را از حسادت حفظ نمایند .رعایت مساوات وعدالت در مورد فرزندان امری تقریبا غیر ممکن است ،زیرا بچه ها با سنین وخواسته های متفاوت ،دارای نیازهای یکسان نیستند وگاهی رعایت مساوات در مورد آنها به شکلی مضحک در می آید .مثلا ،مادر ممکن است نان شیرینی را با ترازوی دقیق وزن کند وبین فرزندان تقسیم نماید تا سهم یکی از دیگری کمتر نباشد وپدر هنگام سوار کردن آنها در اتومبیل درباره این که کدامیک باید در صندلی جلو بنشیند ،مدت زیادی گفتگو وبحث نماید ؛ در حالی که شاید این موضوع برای بچه ها اهمیتی نداشته باشد .

اگر والدین در حدی که عملی است با فرزندان شان با عدالت رفتار کنند وارزش واهمیت عدالت را با رفتار خود به آنها نشان دهند ،فرزندان نیز به ارزش آن پی خواهند برد .البته باید تاکید کنید که رعایت عدالت یا مساوات کار بسیار دشواری است وبا این که هر دونفرشان را دوست دارید ،نمی توانید همیشه در مورد آنها عدالت را رعایت نمایید .این نکته را باید دانست که زندگی همیشه با انسان عادلانه بر خورد نمی کند ودرست نیست که فرزند ان خود را به جامعه ای غیر عادلانه بفرستید وبه آنها بگویید که همه چیز عادلانه است .نکته دیگری که باید به کودکان آموخت ،فرق عدالت ومساوات است .وقتی به او چیزی می دهید که کمتر از دیگری است وشکایت می کند ،باید به او گفت که این اختلاف به خاطر تفاوتی است که با برادر یا خواهر خود دارد .

 فراموش نکنید که حسادت به برادران و خواهران و مشاجره آنها در خانواده‌ای بزرگ، بخشی از زندگی طبیعی بچه هاست وظیفه والدین آن است که با تعدیل احساسات منفی، به آنها بیاموزند که با مسالمت  با هم رفتار کنند و اختلافات خود را حل کنند. والدین باید اخلاق و رفتار خوب فرزندان و جنبه های مثبت اخلاقی آنها را در برخورد با یکدیگر یادآوری کنند و آنها را تحسین و تشویق نمایند. این رفتار حسادت بین آنها را به کمترین اندازه می رساند.