کودکان وخاطره های عید

ما به عنوان والدین بهترین خاطراتمان ایام تعطیل عید ،تابستان ،وروزهای تعطیل در کنار بزرگترها وبازی با همسالان وشیطنتهای کودکی است .کودکان ما نیز حق دارند خاطرات زیبایی از زمان کودکی وایام تعطیلات عید داشته باشند .

فرزندان ما به علت بازیهای رایانه ای ووجود همبازی به نام موبایل ،تبلت ،رایانه و.....تمایلی به حضور در مهمانی ها وبازی کردن با گروه همسالان ندارند وبازی با هم بازی رایانه ای را بیشتر می پسندند .واین وسایل همراه همیشگی آنها شده است .کودکان تنهای ما با پناه بردن به این وسایل که تنهائیشان را پر کرده ،واین هم بازی که آنها را برتر وبالاتر نشان داده بهترین هم بازی آنها شده ااست .

در کنا ر آنها ما نیز در دامن زدن به این قضیه مسئول هستیم در مهمانی ها حضور موبایل وافرادی که به نوعی با آن سرگرم هستند دیده می شود.واین قضیه جدا از بی احترامی به میزبان ودیگر مهمانانان الگوی بدی برای کودکان است 

وقتی کودکان ببینند که بزرگسالان در کنار هم نشسته وهم صحبت خوبی برای یگدیگر هستند ولحظاتی پر از شادی وخنده وتعریف خاطرات خوش گذشته ومرور ایام خوش و......ساعات حضور در مهمانی را پر می کند .مشوقی است برای دیگران که آنها هم موبایل را به ساعاتی به بایگانی بفرستند .ودیگر این حرف شنیده نمی شود که همیشه سرگرم گوشی هستی .( بعضی از والدین به علت حساس بودن شغلشان مجبور هستند دائما موبایل را به همراه داشته باشن .بهتر است این مسائل را برای او توضیح دهیم .وبهتر است همان لحظه که سوال می کند برایش توضیح دهیم چون حافظه او کوتاه است .

دادن مسئولیت به کودکان در مهمانی .اگر ما میزبان هستیم می توانیم بعضی از کارهای پذیرای را به کودکمان ( بنابر سن وتوان جسمی او) به او واگذار کنیم .چیدن بشقاب ،پذیرای شکلات ،شیرینی ،جمع کردن بشقاب وآموزش آن به فرزندان . ( علاوه برمسئولیت پذیری ) لذت مهم بودن واهمیت حضورش در این جمع ولذت  مهمانی را برایش چند برابر می کند 

اجازه بازی به فرزندان وهمسالان .اگر مهمان ویا میزبان خانواده ای هستیم که فرزند دارند که می تواند بافرزندمان بازی کند با اجازه والدین دیگر ونظارت بر فرزندان که آسیبی به خود ودیگر د‌وستانشان در بازی نرسد وتذکر بعضی از بایدها ونبایدها قبل از حضور در مهمانی ( قبل از مهمانی با تذکرات بی جا و دائمی جدآخوداری شود  ) تا علاوه بر لحظات خوش بازی گروهی ،موجب نارضایتی وناراحتی میزبان ویا میهمان نشوند .

کودکان هم مهمان ما هستند .پذیرایی وساعات خوش برای میهمان جز وظایف میزبان است در بین میهمانان کودکان هم حضور دارند .گذاشتن بشقاب مخصوص به خودش واجازه دادن به او برای برداشتن میوه ویاشیرینی مورد علاقه اش . ( دادن عیدی در حد توان میزبان ویا هدیه به کودک  یکی دیگر از لذت های مهمانی است که می توانیم در حد توان انجام دهیم .

اگر ما میهمان هستیم نظارت بر کودکان ( در حین خوردن میوه وشیرینی ویا شکلات ) ودست نزدن به وسایل موجود در خانه میزبان ،وضرر نزدن به صاحب خانه از لحاظ مالی ،وظیفه ای است که بر عهده ما والدین است .( بعضی از خانواده ها اجازه هر گونه شیطنت ویا خراب کاری را به کودکان خود می دهند وآنها به عنوان والدین غیر مسئول مطرح می شوند .

رفتن به فضاهای تفریحی وگذراندن ساعاتی خوش در کنار خانواده خاطره ای فراموش نشدنی برای کودکان است .این لحظات خوش همراه با رعایت نکات ایمنی ‌و حفظ محیط زیست که همراه با تفریح وبازی می شود آموزش داد . ( آموزش با صحبت نیست با عمل کردن ورعایت اصولی که لازم است برای حفظ طبیعت انجام شو د فرا گرفته می شود .) بهترین معلم خود ما والدین هستیم .

سلامت وحفاظت کودکان در مقابل خطرات موجود در ایام تعطیلات ،دید وبازدید ومسافرت بن عهده ما والدین است که اگر دراین مورد سهل انگا ری شود غیر قابل جبران وبازگشت است .صدماتی که هرساله کودکان ما در تصادفات به علت رعایت نکردن قوانین راهنمایی ورانندگی توسط ما بزرگترها به آنها وارد می شود باعث تاسف ونگرانی است بهتر است قبل از هر سفری برای سالم ماندن خود ودیگران قدری فکر کنیم .بستن کمربند ایمنی ،احترام به قوانین راهنمایی و رانندگی ،استراحت در مواقع لزوم .

ماوالدین باید علاوه برتربیت صحیح فرزندمان ،با رعایت قوانین واصولی که علاوه برقانون ،پدر ومادر بودن بر عهده ما گذاشته ‌ (باید برای آن در مقابل آنها جواب گو باشیم روزی شرمنده فرزندان خود ودیگر آینده سازان ایران عزیز نباشیم ) .است باید کوشا باشیم .